Locov: Spoorboekje 2006 valt flink tegen
De consumentenorganisaties zijn ontevreden over de wijzigingen die de Nederlandse Spoorwegen in de dienstregeling van 2006 willen doorvoeren. De verbeteringen in de treinenloop zijn armoedig en soms discutabel, verklaarden organisaties als Rover, de Consumentenbond en de ANWB vrijdag. De NS wijst erop dat veel reizigers profiteren van de veranderingen.
De NS wil volgend jaar een nieuwe intercitydienst tussen Eindhoven, Utrecht en Schiphol laten rijden. Op werkdagen gaan reizigers erop vooruit, maar in de avonduren en weekeinden zijn ze langer onderweg, aldus de consumentenclubs. De intercity rijdt dan niet tussen Eindhoven en Utrecht. Bovendien rijden er tussen Amsterdam Centraal en het zuiden in de spits minder treinen.
Inwoners van de nieuwbouwwijk Vathorst bij Amersfoort kunnen vanaf volgend jaar op hun eigen station de trein nemen. „Helaas kiest de NS er niet voor dit station op een ordentelijke manier te bedienen”, menen de organisaties. Slechts de helft van de stoptreinen tussen Amersfoort en Zwolle zal bij Vathorst stoppen. De andere helft van de stoptreinen zal stoppen op Amersfoort-Schothorst, waar nu een halfuurdienst geldt.
De belangenverenigingen zijn wel te spreken over de treindienst die vanaf 2006 rechtstreeks tussen Utrecht en Schiphol gaat rijden. Ook zijn ze blij dat overdag de stations tussen Den Haag en Rotterdam vaker worden aangedaan.
De NS stelt dat met de nieuwe dienstregeling er veel meer reizigers op vooruitgaan dan achteruit. Het bedrijf denkt dat meer mensen van de trein gebruik zullen maken als volgend jaar het aangepaste schema in gebruik wordt genomen. De NS benadrukt verder dat er twee nieuwe stations bijkomen, Arnhem-Zuid en Ypenburg bij Den Haag. De consumentenorganisaties vinden het jammer dat er bij deze stations niet eerder werd gestopt, maar geven daar vooral spoorbeheerder ProRail de schuld van.