ProRail snapt frustratie reizigers, ‘maar onderhoud noodzakelijk’
ProRail begrijpt de frustratie van treinreizigers over de vertragingen rondom Schiphol. Volgens een woordvoerder van de spoorbeheerder heeft een deel van de verstoringen te maken met groot onderhoud aan de Schipholtunnel, en komen losse incidenten zoals wisselstoringen daar nog bovenop.
ProRail zegt zich bewust te zijn van de kritiek van reizigers over de betrouwbaarheid van de treinverbinding van en naar Schiphol. „Daar ligt voor ons zeker een opdracht”, zegt de woordvoerder. De spoorbeheerder probeert door middel van „goede communicatie” mensen op tijd te informeren en onderhoud zodanig te plannen dat dit de minste overlast oplevert.
Afgelopen maand waren er meerdere keren langdurige problemen op het spoor rond de luchthaven en bijna twee weken lang reden er minder treinen rond Schiphol door geplande werkzaamheden. Woensdagochtend lag het treinverkeer tussen Amsterdam en Schiphol plat door een wisselstoring.
De vertragingen van de afgelopen weken hebben volgens de woordvoerder te maken met incidenten die gebeuren bovenop de geplande werkzaamheden aan de Schipholtunnel. Tot en met 2028 worden onder meer sporen, dwarsliggers en de bovenleiding vernieuwd. „De overlast is groter als je ook nog groot onderhoud op een station hebt. Maar dit onderhoud is noodzakelijk om de treinen betrouwbaar te houden.”
De wisselstoring van woensdagochtend had volgens ProRail niet te maken met achterstallig onderhoud. Het ging om een technische storing in het beveiligingssysteem van de wissel. Wat de oorzaak daarvan was, is niet bekend. Een wissel zorgt ervoor dat treinen van spoor en richting kunnen veranderen.
Op de trajecten waar station Schiphol onderdeel van is, waren tussen januari en half maart meer storingen dan in dezelfde periode de afgelopen drie jaar, blijkt uit cijfers van Rijdendetreinen.nl. Reizigers ervoeren onder meer problemen door wisselstoringen, defecte treinen, personen op het spoor en herstelwerkzaamheden.
ProRail houdt per station bij welk deel van de treinen op tijd is aangekomen, en hoeveel er te laat waren. In de eerste drie maanden van dit jaar kwam gemiddeld zo’n 20 procent van de treinen op Schiphol minstens vijf minuten later aan dan gepland. Onder alle treinen op het spoor was dit gemiddeld zo’n 12,5 procent.