Campagne om Brabanders vaker de autogordel te laten gebruiken
Brabanders die in de auto stappen moeten veel vaker een gordel dragen. De provincie Noord-Brabant wil dat voor elkaar krijgen met de campagne ‘Één klik. Twee keer zo veilig’. Langs wegen, bij parkeergarages en benzinestations en ook op sociale media duikt die tekst de komende tijd veelvuldig op. Noord-Brabant hoort tot de provincies met de meeste dodelijke verkeersslachtoffers, verklaart gedeputeerde Stijn Smeulders (mobiliteit) de actie.
In 2018 en 2019 kwamen 243 mensen in de provincie om het leven door een verkeersongeluk. 44 van de 119 overleden inzittenden van een motorvoertuig bleken geen gordel te hebben gedragen. Negentien van hen werden uit de auto geslingerd, meldde het wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek (SWOV) eerder. De „schrijnende conclusie” dat een op de drie verkeersdoden in 2019 in Noord-Brabant geen gordel droeg, is een van de redenen voor deze campagne, aldus Smeulders. „Een kleine actie als het vastmaken van je gordel kan al een groot verschil maken. Het is belangrijk om elkaar daaraan te blijven herinneren. Deze actie kan daar enorm bij helpen.”