Ruime Koreaan met scherpe prijs
Het kielzog van de nieuwe Tucson introduceerde Hyundai onlangs een nieuwe Sonata. Die naam is al jaren in gebruik, maar de auto is helemaal nieuw. Reden genoeg voor een uitgebreide kennismaking.
De nieuwe Hyundai Sonata is een keurige auto om te zien, zeker wanneer de carrosserie gespoten is in zilvergrijze metallic lak. Het betreft een kloeke auto die op details wel wat weg heeft van de Audi A6. Vooral de vormgeving van de koplampen en de inzet van de achterlichten in de zijkanten van de auto lijken te zijn geïnspireerd door deze Duitser.
De Hyundai Sonata is niet bepaald onderscheidend gestileerd. De neus maakt weliswaar meteen duidelijk dat de Sonata een Hyundai is, maar de rest van het ontwerp past niet echt in de familielijn.
Met de Sonata mikt Hyundai op de zakelijke markt, waarin het merk overigens slechts een bescheiden rol speelt. In een markt die gedomineerd wordt door auto’s als de Opel Vectra, Volkswagen Passat en Renault Laguna kiest Hyundai voor een zogenoemde ”value for money”-positionering, wat zoveel wil zeggen als ”meer voor hetzelfde geld” of ”hetzelfde voor minder geld”.
Om de kritische zakelijke markt een serieus alternatief te bieden, moet je van goeden huize komen. Niet alleen de waardering van leasemaatschappijen en daarmee de hoogte van het leasetarief is bepalend voor het succes, ook de concurrentie is stevig en de kaarten zijn al jaren geleden verdeeld. Enige hoop mag Hyundai putten uit het feit dat de zakelijke rijder slechts beperkt merkentrouw blijkt te zijn.
Stille motor
Hyundai levert de nieuwe Sonata vooralsnog met twee benzinemotoren. De komst van een 2,0 liter direct ingespoten common rail diesel is al aangekondigd, maar zal waarschijnlijk nog tot begin volgend jaar op zich laten wachten. Tot die tijd hebben kopers de keuze uit een nieuwe 171 kW/233 pk sterke 3,3 liter zescilinder motor, die altijd geleverd wordt in combinatie met een vijftraps automatische transmissie dan wel een 2,4 liter viercilinder zestienklepper. Deze laatste krachtbron doet dienst in de beproefde Sonata en is goed voor een maximumvermogen van 118 kW/161 pk en een maximumkoppel van 219 Nm.
Naar wens is de auto voorzien van een handgeschakelde vijfbak of een viertraps automaat. In het laatste geval sprint de Koreaan in 10,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en heeft de auto een topsnelheid van 202 km/u. De basismotor is stil en beschikt over meer dan voldoende vermogen om de 1446 kilo zware Koreaan in beweging te krijgen. Daar staat wel tegenover dat de auto met een gemiddelde consumptie van 1 liter per 10,2 kilometer een serieuze slok lust.
Hyundai spreekt in de brochure grote woorden over het onderstel van de nieuwe Sonata en het daaraan gerelateerde weggedrag. Dat enthousiasme is ietwat overdreven. Vooropstaat dat de Sonata eerst en vooral als een comfortabele auto beschouwd moet worden. Het onderstel is prima in staat om allerlei oneffenheden in het wegdek aan de waarneming van de inzittenden te onttrekken, zonder gevoelloos of week te zijn.
Minder goed zijn de besturing en het bochtgedrag van de grote Koreaan. De auto stuurt namelijk niet al te direct en evenmin met veel gevoel. Vooral in bochten wreekt zich dat. De Sonata is namelijk meer dan gemiddeld onderstuurd en in combinatie met de onvoldoende informatieve besturing schept dat onzekerheid. Niet dat de Hyundai op de limiet listig is, maar de auto geeft je wel eerder dan nodig het gevoel dat je controle verliest.
Niet bijzonder speels
Tal van veiligheidsvoorzieningen bevat de wagen. Halverwege dit jaar introduceert Hyundai het zogenaamde Active Geometry Control Suspension (AGCS), dat voorziet in twee elektronisch gestuurde draagarmen van de achterwielophanging. Dit betekent dat in bochten de achterwielen licht meesturen, wat de stabiliteit aanzienlijk verbetert.
Het interieur is net als de buitenzijde correct, maar niet bijzonder speels of spannend vormgegeven. Daar zit de doelgroep waarschijnlijk ook niet op te wachten. Hij wordt door Hyundai bediend met een overzichtelijke werkplek waar weinig mis mee is. Alleen, de geluidsinstallatie zit voor het mooi te hoog.
Opvallend is de afwerking van het geheel. De vorige Sonata kenmerkte zich door materialen die het niveau van de concurrentie niet konden evenaren en een nogal goedkope indruk maakten. Hyundai lijkt hier lering uit getrokken te hebben, want de nieuwe Sonate maakt op dit punt een uitstekende indruk.
De Sonata is een zeer ruime auto en zowel voor- als achterin is er meer dan voldoende ruimte voor hoofd en onderdanen. Het zitmeubilair is van prima kwaliteit, met als enig kritiekpunt dat de leuning van de voorstoelen niet traploos verstelbaar is. De bagageruimte behoort met een inhoud van 523 liter tot de top in het segment.
Hyundai levert de nieuwe Sonata vanaf 23.995 euro. Dat is een heel strakke prijs gezien de hoeveelheid ruimte, uitrusting en het motorvermogen die door Hyundai in de strijd geworpen zijn. Het kan dan ook niet anders of de nieuwe Sonata gaat de verkoopaantallen van zijn voorganger overtreffen. Het is te hopen voor Hyundai dat de leasemaatschappijen de Sonata ook zien zitten.
Kader
Techniek
Cilinderinhoud: 2359 cc; maximumvermogen: 118 kW/161 pk bij 5800 tpm; maximumkoppel: 219 Nm bij 4250 tpm; acceleratie 0-100 km/u 10,4 seconden; topsnelheid: 202 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4800 mm; breedte: 1832 mm; hoogte: 1475 mm; wielbasis: 2730 mm; gewicht: 1446 kilogram; inhoud bagageruimte: 523 liter; brandstoftank: 70 liter; Hyundai Sonata 2.4i ActiveVersion: 23.995 euro; Hyundai Sonata 2.4i DynamicVersion: 25.995 euro. Hyundai Sonata 2.4i DynamicVersion Automaat: 28.295 euro.
Waardering
Plus: binnenruimte, prijs, prestaties
Min: besturing, verbruik
Alternatieven:
Chevrolet Evanda 2.0i Class: 25.495 euro
Vorie jaar was de Evanda nog een Daewoo, maar in het kader van wereldwijde ”rebranding” zijn alle logo’s gewijzigd in die van Chevrolet. De Evanda is nog niet zo lang op de markt, maar te midden van zijn uitdagers al een beetje belegen. Wel scherp geprijsd.
Mazda6 2.0 Touring: 27.375 euro
Een dynamische auto om te zien. De Mazda6 is absoluut de meest sportieve van dit kwartetje. Zo rijdt de auto ook. Stuurt strak en ligt goed op de weg. Wel een beetje rumoerige motor.
Toyota Avensis 2.0 16V VVT-i D4 Linea Sol: 27.850
De duurste, maar ook de mooist afgewerkte in deze vergelijking. Behoort tot de top van het segment. Is niet goedkoop, maar biedt wel waar voor zijn geld. Koop als het even kan de stationwagon. De achterzijde van de sedan is namelijk het minst geslaagde deel van het ontwerp.