Opnieuw minder omzet voor webwinkel Zalando, winst wel toegenomen
De Duitse webwinkel Zalando heeft zijn inkomsten vorig jaar verder zien dalen, mede door de gedaalde koopkracht van veel Europeanen. De omzet kwam uit op 10,1 miljard euro, 1,1 procent minder dan een jaar eerder. De onlineverkoper is al tijden pessimistisch over de verkopen en gaat daarom zijn strategie herzien.
De nettowinst ging in 2023 wel omhoog tot 83 miljoen euro, van 16,8 miljoen euro in 2022. Het concern verwacht dat de omzet dit jaar maximaal 5 procent groeit. Om de groei aan te jagen wil het bedrijf zijn onlinewinkelplatform voor mode en lifestyle gaan uitbreiden.
Zalando werd vorige maand op de vingers getikt door Europese toezichthouders. De webwinkel moest „misleidende duurzaamheidsclaims” van zijn website halen. „Consumenten hebben hoge verwachtingen bij het gebruik van algemene claims als ‘duurzaam’. Bedrijven mogen zich niet groener voordoen dan ze zijn”, meldde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) toen.