Bestedingen tv-reclames lager door economische recessie
Adverteerders hebben in 2023 minder uitgegeven aan reclames op televisie dan een jaar eerder. Dat komt door de economische recessie waar Nederland vorig jaar drie kwartalen in zat, die heeft geleid tot minder vraag naar reclamezendtijd. In totaal gaven ze 922 miljoen euro uit, waar dat een jaar eerder nog 977 miljoen euro was.
Dat meldt de marketingorganisatie voor tv-reclame Screenforce. De vergelijking met 2022 gaat volgens Screenforce niet helemaal op, omdat veel adverteerders in dat jaar de door corona uitgestelde budgetten alsnog ingezet hebben. In vergelijking met pre-coronajaar 2019 zijn de bestedingen met 11 procent gestegen.
Spotreclames, de reguliere tv-reclames, zakten naar 811 miljoen euro. Dat is een daling van 7 procent. Die daling valt volledig toe te schrijven aan minder reclamebestedingen op de tv-zenders. Adverteerders gaven namelijk een stuk meer uit aan reclames op de online-videoplatforms van de Nederlandse broadcasters, zoals Kijk.nl (Talpa), NPO Start of TV Gemist (RTL).
Zogeheten non-spotreclames, zoals investeringen van adverteerders in programma’s, maar ook billboardreclames en campagnes met influencers, liepen op tot 111 miljoen euro. Dat is een stijging van 6,5 procent, die volgens Screenforce voor een deel verklaard wordt door de toenemende populariteit van billboardreclames.
Waar in 2022 goksites de uitgaven van tv-advertenties nog naar recordhoogte stuwden, maakte een verbod daar vorig jaar een einde aan. Per 1 juli 2023 is ongerichte reclame voor onlinegokken verboden, waardoor die onder meer niet meer op televisie te zien zijn. Er was een stevige daling te zien van 31 procent in de categorie tv-bestedingen waar onlinekansspelen deel van uitmaken, meldt Screenforce.
Procter & Gamble was vorig jaar de grootste adverteerder. De bruto bestedingen van de Amerikaanse fabrikant achter was- en verzorgingsmiddelen van merken als Gillette, Pampers, Ariel en Always groeiden met 29 procent. Daarna volgen de grote concerns Unilever en AS Watson, het bedrijf achter onder meer Kruidvat en ICI PARIS XL.