Ombudsman pakt inbelnummers aan
Stichting De Ombudsman heeft donderdag een aantal maatregelen voorgesteld tegen het misbruik van dure 0906-inbelnummers. Toezichthouder Opta moet binnen enkele uren kunnen ingrijpen als kwaadwillende ondernemers internetgebruikers stiekem op hoge kosten jagen, is een van de voorstellen.
Misbruik van 0906-nummers komt in diverse vormen voor. Meestal worden internetinbelnummers veranderd in verbindingen met dure lijnen. De gebruiker ontvangt aan het eind van de maand een torenhoge telefoonrekening.
De stichting constateert in de afgelopen maanden een duidelijke toename in het aantal klachten over spookfacturen en is tot de conclusie gekomen dat de huidige zelfregulering niet werkt. In de eerste negen maanden van 2004 ontving Stichting De Ombudsman maximaal dertig klachten, in de vier maanden daarna het viervoudige. Een pakket voorstellen is naar het ministerie van Economische Zaken gestuurd.
De internetgebruiker moet van tevoren op de hoogte worden gebracht als inbelnummers worden gewijzigd. Ze moeten zien wat het nieuwe tarief is. Verder moet de Opta de handel in nummers verbieden, zodat duidelijk blijft wie er verantwoordelijk is.
Nieuwe nummerreeksen voor speciaal gebruik, zoals internetbetalingen met zogenoemde autodialers, mag de Opta alleen nog onder strikte voorwaarden uitgeven, als het aan Stichting De Ombudsman ligt. Een borgsom bij de uitgifte van de nummers is een van de ideeën.
De stichting wil dat telecommunicatiebedrijven ertoe verplicht worden om zich aan te sluiten bij een onafhankelijke geschillencommissie.
De Consumentenbond heeft eerder deze maand in een gesprek met verschillende telecomaanbieders al overeenstemming bereikt over vergelijkbare maatregelen. Een woordvoerder benadrukt dat er snel iets moet gebeuren. Totdat er wetgeving bestaat, kan er bijvoorbeeld al een fonds worden opgericht om gedupeerden te compenseren.