Curator failliete e-brommerfabrikant praat met geïnteresseerden
De curator van de failliete fabrikant van elektrische brommers Eysing is in gesprek met „geïnteresseerde kandidaten” voor een mogelijke doorstart, laat curator Bas van Dooren weten. Maar „daar is nog geen concreet zicht op”, waarschuwt hij. „De gesprekken zijn nog tamelijk pril.” Eysing werd deze week failliet verklaard door de rechtbank in Den Bosch.
Het bedrijf moest noodgedwongen de werkzaamheden stoppen, omdat de oprichters geen „noodzakelijke financiering” hadden gevonden. Hierdoor was het onmogelijk om de bedrijfsvoering voort te zetten. „Investeringen bleven uit door de problemen waarin enkele e-mobility-fabrikanten in het afgelopen jaar verzeild raakten. Hierdoor werd het lastig voor de start-up om het vertrouwen te winnen van investeerders”, schreven de oprichters, vier vrienden uit Vught, woensdag in een verklaring.
Volgens de onderneming deed de opkomst van massaproducten uit Azië en de concurrentie van fatbikes het bedrijf mede de das om. Eysing ging in 2017 officieel van start. De Brabantse oprichters hebben een elektrische brommer ontwikkeld met de lijnen van een vooroorlogse motorfiets, waarbij ze zich lieten inspireren door het roemruchte Eysink, de oudste fabrikant van Nederlandse auto’s en motorfietsen.
Medeoprichter Stijn Smit zei woensdag dat het bedrijf een investeringsbehoefte had van 1,5 miljoen euro. Daarmee had hij de groei van het bedrijf willen financieren. Dan gaat het bijvoorbeeld om het verder ontwikkelen van een nieuw model en het uitbreiden van de verkoop naar het buitenland. Maar het is Eysing niet gelukt om die financiering aan te trekken, zei Smit. Er rijden een kleine 150 retrobrommers rond in Nederland van het merk.