Economie

TowRail bereidt zich voor op opening Betuweroute

Het consortium TowRail zet nu al stappen met het oog op de opening van de Betuweroute in 2007. Door voortvarend aan de slag te gaan hoopt de groep te bereiken dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat hem als partner in de exploitatie van de spoorlijn kiest.

ANP
17 February 2005 17:00Gewijzigd op 14 November 2020 02:14

Het consortium, met onder meer Volker Wessels en Siemens, zegt de Betuweroute na vijf jaar winstgevend te krijgen. Vooral lage kosten moeten daaraan bijdragen. Het consortium wil die realiseren door een zo efficiënt mogelijk gebruik van de spoorlijn.

TowRail wil op zeer korte termijn een centrale verkeersdienst oprichten, die de planning van de treinen coördineert. Vervolgens is de groep van plan een pendeldienst tussen de haven van Rotterdam en het rangeerterrein Kijfhoek te organiseren. Dat moet een soort metrosysteem worden dat volle wagons naar de Kijfhoek brengt, waar ze aan de locomotief worden gekoppeld. „Deze diensten kunnen we beginnen zonder dat we de concessie van de Betuweroute in handen hebben", zei M. van Asch van Wijck van het consortium donderdag.

Hoewel TowRail voorlopig nog op bestaand spoor is aangewezen, noemt hij het noodzakelijk nu al voorbereidingen te treffen. De Betuweroute kan dan over twee jaar gelijk zo efficiënt mogelijk worden gebruikt, zei Van Asch van Wijck. Samenwerking met bijvoorbeeld railvervoerders is daarbij wel essentieel. „De markt is erg positief over onze plannen".

Door nu al aan de slag te gaan wil Van Asch van Wijck het ministerie van Verkeer en Waterstaat laten zien dat TowRail een serieuze partij is. Het departement houdt de deur nog gesloten voor de groep, omdat het zich eerst wil buigen over het exploitatieplan dat het Havenbedrijf Rotterdam en ProRail hebben ingediend.

Deze bedrijven willen een gezamenlijke organisatie oprichten die financieel en operationeel op eigen benen staat. Met een injectie van enkele miljoenen euro’s willen ze de Betuweroute een vliegende start geven.

Het is de bedoeling een derde partij hierbij te betrekken. Dat moet TowRail worden, vindt Van Asch van Wijck. Hij heeft verkennende gesprekken gevoerd met het ministerie, ProRail en het Havenbedrijf, maar daar is het bij gebleven. De directeur is bang dat TowRail wordt buitengesloten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer