Binnenland

„Jongeren willen zich niet binden aan club”

Jongeren willen zich niet voor lange tijd binden aan een club of vereniging. Volgens prof. dr. W. Knulst, hoogleraar vrijetijdwetenschappen aan de Universiteit van Tilburg, is dat de verklaring voor het feit dat steeds minder Nederlanders lid zijn van een organisatie.

ANP
17 February 2005 10:16Gewijzigd op 14 November 2020 02:14

Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) concludeert in een rapport, dat donderdag is verschenen, dat Nederlanders weglopen bij traditionele clubs. Voor Knulst komt die conclusie niet onverwacht. „Ook bij de Universiteit van Tilburg doen wij onderzoek waaruit dat blijkt.”

Volgens Knulst worden clubs en verenigingen door jongeren gezien als iets voor oudere generaties. „Jongeren willen juist losse bindingen, van niet al te lange duur. Ze willen zich nog niet vastleggen.”

Het kan volgens de hoogleraar in de toekomst twee kanten op. „Als de jongeren ouder worden en zich hebben gesetteld, kan de deelname weer toenemen. Ze kijken eerst de kat uit de boom. Aan de andere kant valt het nog maar te bezien of het wel overgaat. Jong niet geleerd, is oud niet gedaan.” Knulst stelt dat nog niet duidelijk is welke kant de jongeren van nu opgaan, „maar ik neig naar de laatste optie.”

Knulst benadrukt dat er bij de jonge generatie geen sprake is van gebrek aan solidariteit of liefdadigheid. „Kijk maar naar de recente inzamelingsacties voor Azië.” Jongeren hebben vooral geen behoefte aan binding voor langere tijd. „Als je lid bent van een club, heb je ook verplichtingen en kun je daarop aangesproken worden. Dat willen ze niet.”

Ook is het uitvoeren van hobby’s makkelijker aan het worden. Dankzij de computer en internet hoef je niet voor elke hobby meer lid te zijn van een club. „Kijk bijvoorbeeld naar muzikanten. Jongeren willen niet in uniform over straat, maar dat zegt niet dat ze geen muziek maken. Veel muzikanten beginnen bandjes”, aldus Knulst.

In het rapport van het SCP valt te lezen dat het aantal leden van natuur-, milieu- en consumentenorganisaties juist stijgt. Knulst beweert dat mensen, ook jongeren, wel lid worden wanneer een organisatie maatschappelijk goed ligt. „Als er veel aandacht is voor het milieu, kiezen mensen milieugeoriënteerde clubs.” Wat de consumentenorganisaties betreft: „Voor veel mensen geldt: ”voor wat hoort wat”.”

De constateringen van het SCP zijn volgens Knulst ook door te trekken naar de abonnementenbestanden van kranten en tijdschriften. „Jongeren willen zich niet binden.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer