Economie

Moederbedrijf Thuisbezorgd.nl winstgevender na kostenbesparingen

Just Eat Takeaway heeft vorig jaar de eigen winstgevendheid fors opgevoerd. Het maaltijdbezorgbedrijf achter Thuisbezorgd.nl voerde onder andere kostenbesparingen door, maar verdiende ook meer aan de restaurants die gebruikmaken van het platform.

ANP
28 February 2024 07:42Gewijzigd op 28 February 2024 09:39

De aangepaste winst voor belastingen, rentes en afschrijvingen steeg tot 324 miljoen euro. Een jaar eerder was dat resultaat nog 19 miljoen euro. In de tweede helft van vorig jaar was de kasstroom ook voor het eerst positief.

Onder andere in het Verenigd Koninkrijk voerde het bedrijf een reorganisatie door, waarbij 1700 banen verloren gingen. Ook zegt het bedrijf efficiënter te werken dan voorheen.

Daarnaast betaalden restaurants in Noord-Europa hogere vergoedingen over de bestellingen die ze via de sites van Just Eat Takeaway binnenhaalden. In deze regio, waar ook Nederland onder valt, betaalden restaurants ook meer om reclame te maken voor hun bedrijf via Just Eat Takeaway.

„In een Europese hoofdstad hebben we al gauw ruim duizend partners en dat is voor de meeste mensen wat veel om uit te kiezen. Dus restaurants zijn best bereid te betalen om te adverteren, zodat ze meer klanten krijgen”, zei de Nederlandse topman Jitse Groen. „Het was vroeger een bijproduct, maar het is nu een hoofdproduct geworden.”

Het door Groen opgerichte bedrijf verwerkte juist minder bestellingen in 2023, zo werd eerder dit jaar al bekend. In 2024 verwacht Just Eat Takeaway weer te groeien. Het totaalbedrag waarvoor mensen via Just Eat Takeaway eten bestellen, groeit volgens het bedrijf met 2 tot 6 procent.

Netto leed Just Eat Takeaway nog wel een verlies, van 1,8 miljard euro. Een jaar eerder was dat nog een min van bijna 5,7 miljard euro. Het verlies was onder andere het gevolg van afschrijvingen van ruim 1,5 miljard euro op eerder overgenomen bedrijven.

Een van die ingelijfde bedrijven was het Amerikaanse Grubhub, waar Just Eat Takeaway al kort na de overname vanaf wilde. Over een eventuele koper van de dochteronderneming meldde het bedrijf niets nieuws. Wel verbeterde ook dit onderdeel van Just Eat Takeaway de resultaten.

Grubhub heeft in New York ook last van een wettelijk plafond voor de commissies die het in rekening mag brengen bij restauranteigenaren. Dit kost volgens Groen jaarlijks zo’n 100 miljoen dollar (92 miljoen euro), wat ten koste gaat van de investeringen in Grubhub. „We zouden het erg waarderen als die bovengrens voor commissies verdwijnt. We zijn ook vrij zeker dat die verdwijnt”, zei Groen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer