Economie

Moederbedrijf Albert Heijn ziet winst hard dalen

Winkelconcern Ahold Delhaize heeft in de laatste drie maanden van vorig jaar een veel lagere winst geboekt dan een jaar eerder. Het moederbedrijf van supermarkten als Albert Heijn en Delhaize en de webshop bol kampte met hogere kosten. Daarnaast drukte een boekverlies bij de verkoop van Amerikaanse onlinesupermarkt FreshDirect op het nettoresultaat.

ANP
14 February 2024 08:20Gewijzigd op 14 February 2024 09:37

Supermarkten zoals Albert Heijn kampen mede door de oorlog in Oekraïne sinds 2022 met hogere kosten voor bijvoorbeeld materialen. Ook de loonkosten stijgen. Met name in Europa zorgde dit voor lagere winstmarges voor Ahold Delhaize dan een jaar eerder.

Tegelijkertijd richtte het supermarktenconcern zich op het aanbieden van goedkopere producten voor klanten die de hoge inflatie in de portemonnee voelen, om zo marktaandeel te behouden of te winnen. Volgens topman Frans Muller zorgde dit in Europa in het vierde kwartaal bij sommige supermarktketens voor de eerste stijging van de hoeveelheid verkochte producten in twee jaar tijd. Dat was onder andere het geval bij Albert Heijn. De voorgaande kwartalen moesten de supermarkten het vooral van hogere prijzen hebben om de omzet te laten groeien.

De omzet kwam in het vierde kwartaal uit op 23 miljard euro. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten is dat een stijging van net geen 2 procent. Daarop boekte het concern een nettowinst van 451 miljoen euro, ruim 40 procent minder dan het resultaat een jaar eerder. Daarbij speelde ook mee dat Ahold Delhaize 250 miljoen euro verloor bij de verkoop van FreshDirect aan flitsbezorger Getir.

Muller spreekt van een goed vierde kwartaal voor de hele groep, maar hij is nog altijd ontevreden over de winstgevendheid in met name Europa. „We zijn nog lang niet waar we vandaan kwamen”, zegt hij, verwijzend naar een onderliggende winst van 3,7 cent per euro. „Dat is niet veel.”

Supermarkten zijn ondertussen in een strijd verwikkeld met leveranciers van voornamelijk A-merken over de prijs waarvoor hun producten in de schappen komen te liggen. Concurrent Jumbo waarschuwde eerder deze maand dat bijvoorbeeld chocolade van Milka en groenten van Bonduelle soms niet beschikbaar zijn omdat prijsonderhandelingen stroef lopen.

„De gesprekken met leveranciers zijn nog steeds zeer uitdagend”, beaamt Muller, die niet zegt of ook bij Albert Heijn bepaalde merken minder beschikbaar zullen zijn. „Wij moeten enorm opboksten tegen verhoogde prijzen die ook voor klanten moeilijk te verteren zijn.” Ahold Delhaize zegt vorig jaar zelf ruim 1,2 miljard euro aan kosten te hebben bespaard om prijzen laag te kunnen houden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer