Spotify passeert 600 miljoen luisteraars in vierde kwartaal
Muziekstreamingdienst Spotify heeft het aantal luisteraars sterk zien stijgen in het vierde kwartaal van 2023. De Zweedse onderneming telde 602 miljoen mensen die maandelijks van de dienst gebruikmaken. Dat zijn er 23 procent meer dan een jaar geleden en 5 procent meer dan in het derde kwartaal van 2023. Daarmee lijkt Spotify hard op weg om de doelstelling van 1 miljard gebruikers in 2030 te realiseren.
Het totale aantal luisteraars viel volgens het bedrijf 1 miljoen hoger uit dan verwacht. Daarnaast steeg aantal gebruikers met een premium-abonnement op jaarbasis met 15 procent tot 236 miljoen. Ook dat waren er 1 miljoen meer dan voorzien. Voor het huidige kwartaal rekent het bedrijf op een verdere groei van het aantal luisteraars tot 618 miljoen.
De omzet steeg de voorbije periode met 16 procent naar 3,7 miljard euro. Tegen constante wisselkoersen bedroeg de omzetgroei 20 procent. De brutowinst steeg tot 980 miljoen euro, van 801 miljoen een jaar geleden. Het operationele verlies werd daarbij teruggedrongen tot 75 miljoen euro, van een negatief resultaat van 231 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2022. Dat kwam vooral door lagere marketing- en personeelskosten.
Spotify kondigde in december opnieuw een grote ontslagronde aan om kosten te besparen. Daarbij wordt afscheid genomen van zo’n 17 procent van het wereldwijde personeelsbestand. Dat komt neer op ongeveer 1500 arbeidsplaatsen. Eerder in 2023 schrapte Spotify al zo’n achthonderd banen.