Peijs wil één advies over belasten autorijden
Minister Peijs van Verkeer wil een eensluidend advies over de kilometerheffing of het rekeningrijden. Met het gesteggel binnen de werkgroep-Nouwen moet het snel afgelopen zijn, vindt ze.
Dat blijkt uit een brief die zij heeft geschreven aan Nouwen en de andere leden van de werkgroep. De werkgroep, officieel Platform Anders betalen voor Mobiliteit, werd door Peijs ingesteld om brede steun te organiseren voor een andere manier van het belasten van autorijden.
De Tweede Kamer wil dat niet het bezit van de auto wordt aangepakt maar het gebruik, om de almaar uitdijende files terug te dringen. De wegenbelasting zou in die visie moeten worden vervangen door de kilometerheffing of het rekeningrijden. Eind vorig jaar riep de Kamer zelfs in een motie het kabinet ertoe op daar al werk van te maken.
De samenstelling van de werkgroep is zeer divers en varieert van vertegenwoordigers van werkgeversorganisaties, vakbonden en ANWB tot milieugroeperingen. Dat zij het onderling niet eens kunnen worden, was te verwachten. Door de onderlinge onenigheid dreigt er geen eensluidend advies te komen. De brief van minister Peijs wordt dan ook gezien als een middel om de druk op de werkgroep op te voeren. Het is de bedoeling dat de werkgroep eind april met een advies komt.
Werkgroepvoorzitter Nouwen, ex-voorzitter van de ANWB, ontkent niet dat de standpunten over het beprijzen van het autorijden uiteenlopen. „De belangen voor het personen- en het vrachtvervoer zijn groot. Je raakt een gevoelige snaar.” Hij hoopt echter uit die meningsverschillen te komen. Hij gaat er nog steeds van uit dat de werkgroep eind april conclusies kan presenteren. Minister Peijs heeft gezegd dat zij anders zelf met een voorstel komt.
Verladersorganisatie EVO heeft er weinig vertrouwen in dat de commissie snel met een eensgezind advies zal komen. Door „alle uiteenlopende belangen” wordt een oplossing niet in een paar maanden gevonden, aldus EVO. Liever zou de organisatie zien dat de energie werd gestoken in de verbetering van het dichtslibbende wegennet. Om extra geld hiervoor bij elkaar te krijgen oppert de organisatie de mogelijkheid tijdelijk de accijnzen voor diesel en benzine te verhogen.
EVO neemt geen deel aan de commissie.