Kerk & religie

„Ik begrijp U niet, maar ik wil U wel volgen”

„„Hoe lang?” schreeuwt Habakuk naar God. Dat is een openhartige schreeuw. Bijna een verwijt”, zei ds. G. J. Capellen vrijdag aan het begin van de LCJ-bijbelstudieconferentie. „Habakuk houdt het niet in de binnenkamer, maar schreeuwt het uit op de straten van Jeruzalem. Het is een publieke zaak.”

Van een medewerker
14 February 2005 09:39Gewijzigd op 14 November 2020 02:13
„Hoe lang?” schreeuwt Habakuk naar God. Dat is een openhartige schreeuw. Bijna een verwijt”, zei ds. G. J. Capellen vrijdag aan het begin van de LCJ-bijbelstudieconferentie. „Habakuk houdt het niet in de binnenkamer, maar schreeuwt het uit op de straten v
„Hoe lang?” schreeuwt Habakuk naar God. Dat is een openhartige schreeuw. Bijna een verwijt”, zei ds. G. J. Capellen vrijdag aan het begin van de LCJ-bijbelstudieconferentie. „Habakuk houdt het niet in de binnenkamer, maar schreeuwt het uit op de straten v

De eerste van de twee jaarlijkse bijbelstudieconferenties van het Landelijk Contact Jeugdverenigingen (LCJ) van de Christelijke Gereformeerde Kerken begon afgelopen vrijdag. De tweede conferentie, met dezelfde lezingen, wordt in maart gehouden. Centraal staat bij beide conferenties het bijbelboek Habakuk.

Het is een conferentie om naar elkaar te luisteren, zei jeugdwerkadviseur Maarten van Middelkoop aan het begin. „Maar bovenal luisteren naar wat de Heere zegt, omdat je weet dat Hij wat te zeggen heeft.”

De ruim honderd jongeren waren tot vanmorgen bijeen in een natuurvriendenhuis in de bossen bij Lage Vuursche. „Enorm leerzaam”, volgens een van de conferentiegangers, die al voor de vierde keer aanwezig is. „In de lezingen worden duidelijk bijbelse lijnen getrokken. De nadruk ligt dan op studie. Maar in de groepsbespreking is er ook juist aandacht voor persoonlijke vragen.”

Op zaterdagmorgen sprak ds. M. A. Kempeneers, predikant te Elburg, over ”Leven door het geloof”. ’s Middags hield Maarten van Middelkoop een referaat over ”Leven zonder de Heere”.

Zondag bezochten de conferentiegangers de diensten van de christelijke gereformeerde kerk in Utrecht-West, waarin ds. A. K. Wallet en ds. J. Westerink spraken over de deelthema’s: ”De goddeloze in het oordeel” en ”De rechtvaardige in het oordeel”. Met een preekbespreking met ds. Westerink werd de conferentie ’s avonds inhoudelijk afgesloten.

De conferenties zijn onderwijzend en werken samenbindend, stelt Van Middelkoop. „Het element van bijbelstudie willen we vasthouden. Er is een tendens om te zeggen bij het lezen van een bijbelgedeelte: Heb ik hier wat mee? Maar ieder gedeelte uit de Bijbel heeft wat te zeggen. We moeten luisteren naar het Woord.”

Ds. G. J. van Capellen hield vrijdagavond het eerste referaat over ”Spreken met de Heere”. Hij schetste de situatie waarin Habakuk leefde. Een goddeloze tijd na de dood van koning Josía. De wet heeft geen invloed meer op de samenleving. God kondigt daarom het oordeel aan. „Want zie, Ik verwek de Chaldeeën.”

Het boek beschrijft hoe God eerst Zijn zondige volk zal straffen, aldus de Scheveningse predikant. „Maar ook hoe de Chaldeeën zelf gestraft worden omdat ze buiten hun boekje gaan. Alleen de rechtvaardigen zullen standhouden in het oordeel van God.”

In het begin van het bijbelboek klaagt de profeet Habakuk over de onrechtvaardige toestand onder koning Jojakim. „De wet wordt met voeten getreden. Je kunt onze tijd er zo naast leggen”, aldus ds. Capellen.

De roep van Habakuk naar God: „Gij hoort niet”, betekent volgens de predikant niet dat God het echt niet hoort. „Maar God reageert niet. Het is bijna een verwijt van Habakuk. Dat gaat heel ver. Maar het is de Heilige Geest Die hem die woorden laat schreeuwen.”

„Voel je de spanning in het gebed?” vroeg ds. Capellen aan de jongeren. „Habakuk is helemaal in actie. Het is niet zomaar de ogen sluiten en de handen vouwen.”

Het antwoord van de Heere is verassend, aldus de predikant. „De Heere gaat ingrijpen. Maar Hij doet dat door de Chaldeeën.” Een lijn die door te trekken is. „De Heere Jezus aan het kruis. Dat was ook verbazingwekkend. Dat kan toch nooit goed komen? Maar hierdoor is er heil bereid. De worsteling van Habakuk vind je ook in Gethsémané.”

Habakuk is ontsteld over het antwoord van de Heere. „Hij begrijpt niet dat God de Chaldeeën stuurt. Hij is ontzet over wat Juda te wachten staat. De profeet eindigt met een vraag waarin heel zijn klacht is samengebald. Waarom straft God het onrecht niet?”

Een actuele vraag, gaf ds. Capellen aan. „Veel mensen zeggen: „Kijk maar eens naar die tsunami. Als God bestaat, heeft Hij mij heel wat uit te leggen.” Maar Habakuk gaat niet praten óver God. Hij komt met zijn problemen bíj God. Het is een gelovige worsteling.”

Soms moet je zeggen, zo vatte de predikant samen: „Ik begrijp U niet, maar ik wil u wel volgen. Als je dat alleen maar meeneemt van deze conferentie, zou dat al een geweldige zegen zijn.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer