Verpakkingsloze onlinesupermarkt Pieter Pot maakt doorstart
Verpakkingsloze onlinesupermarkt Pieter Pot maakt een doorstart. Dat meldt directeur en oprichter Jouri Schoemaker. Volgens hem is er met een crowdfunding voldoende geld opgehaald om de activiteiten van het bedrijf voort te zetten.
De doorstart houdt in dat Pieter Pot Beheer BV, de moedermaatschappij van het failliet verklaarde Pieter Pot, de boel overneemt. Om de doorstart te financieren, haalde de maatschappij 1,3 miljoen euro op via een crowdfundingcampagne. Die campagne wordt overigens nog doorgezet tot een bedrag van 1,8 miljoen euro. Op die manier wil Pieter Pot nieuwe investeerders de kans geven te investeren.
Voor het faillissement had Pieter Pot naar eigen zeggen 20.000 actieve klanten. Die bestelden hun boodschappen in glazen potten en flessen die via een statiegeldsysteem worden hergebruikt om op verpakkingsafval te besparen. Voor klanten die nog tegoeden en statiegeldpotten hadden toen Pieter Pot failliet werd verklaard, is een oplossing. Die tegoeden krijgen volgens het bedrijf hun waarde terug, waarna ze gebruikt kunnen worden bij het plaatsen van bestellingen.
Schoemaker zegt blij te zijn met de nieuwe kans. „Met onze succesvolle crowdfundingcampagne hebben we enorm vertrouwen in de toekomst. Dit bewijst weer hoe graag Nederland een voorbeeld geeft als het gaat om de transitie naar circulaire verpakkingen”, zegt hij. „2024 zal het jaar worden dat de eerste verpakkingsvrije supermarkt op landelijke schaal winstgevend wordt.”