Supermarkten ‘volop bezig’ met afspraken uit Preventieakkoord
Supermarkten zijn „volop bezig” om mensen te helpen gezondere keuzes te maken, zegt levensmiddelenbranche CBL. De koepel reageert hiermee op de berekeningen van het RIVM over de voortgang van de doelen uit het Nationaal Preventieakkoord voor minder alcoholgebruik, roken en overgewicht.
De plannen om problematisch alcoholgebruik en het aantal mensen dat rookt en overgewicht heeft terug te dringen, werken niet goed genoeg, zegt het RIVM. Daarom worden de doelen die de overheid in het akkoord heeft gesteld waarschijnlijk niet gehaald. Tabaksproducten en drank moeten duurder worden en gezond eten goedkoper, vindt het instituut.
Volgens het CBL zijn supermarkten wel positief over de voortgang. De brancheorganisatie wijst erop dat producten gezonder worden gemaakt door er minder zout, verzadigde vetten en suiker in te doen. „Frisdranken bevatten daardoor bijvoorbeeld 25 procent minder calorieën en het zoutgehalte in brood en kaas is tevens met 25 procent afgenomen.”
Daarnaast zetten supermarkten zich zoveel mogelijk in om geen drank te verkopen aan jongeren onder de 18 jaar. „Gelukkig laat de rapportage zien dat het aantal minderjarigen dat zelf alcohol koopt, is gedaald naar 8,8 procent. Jongeren krijgen alcohol dus vooral via sociale kanalen”, concludeert het CBL. De brancheorganisatie zegt het verder belangrijk te vinden dat de leeftijd intensiever wordt gecontroleerd bij onlineverkoop van alcohol.
De brancheorganisatie van producenten en importeurs van alcoholische danken vindt dat het in hun onderdeel van het akkoord de goede kant op gaat, omdat het aantal probleemdrinkers volgens het RIVM is afgenomen. De organisatie, de Stichting Verantwoordelijke Alcoholconsumptie (STIVA), maakt zich wel zorgen over minderjarigen die drinken en wil hiertegen meer maatregelen.
„Ondanks dat de nieuwe Alcoholwet eisen stelt aan internetverkopers weten jongeren nog steeds aan alcohol te komen. Uit het RIVM-rapport blijkt dat het lek vooral bij vrienden en ouders zit. Als jongeren het gratis van ouders en vrienden krijgen, dan zijn het verhogen van de prijs, minder marketing en minder verkooppunten geen effectieve middelen”, meldt directeur Peter de Wolf.