Schilderij van Corot blijkt in tweeën gedeeld
Twee kleine landschappen van de Franse kunstenaar Camille Corot (1796-1875), die zich bevinden in De Mesdag Collectie in Den Haag, vormden ooit één schilderij. Dat is gebleken nadat een medewerker van het museum de twee kunststukken opnieuw wilde inlijsten. Toen ze uit de oude lijsten waren, zag hij dat ze precies op elkaar aansluiten.
Het verfoppervlak van Landschap met ruiter en Landschap met hengelaar, door Corot aan het einde van zijn leven gemaakt, werden aan nader onderzoek onderworpen. Een deskundige van het Van Gogh Museum in Amsterdam bestudeerde röntgenfoto’s van de landschapjes. Het is nu „voor 100 procent zeker” komen vast te staan dat het één werk is geweest.
De delen zijn waarschijnlijk tussen 1875 en 1878 van elkaar gescheiden, aldus de Mesdag Collectie, waarna ze op paneeltjes zijn geplakt. Waarom weet niemand. „De twee schilderijen leidden hun eigen levens en kwamen op verschillende momenten in de collectie van het echtpaar Mesdag terecht, in 1878 en in 1889. Wij weten helaas niet of de Mesdags zich realiseerden dat de twee ooit één geheel vormden, maar de schilderijen hebben wel eenzelfde soort lijst en zijn vaak als koppel tentoongesteld.”
Het echtpaar Sientje Mesdag-van Houten en Hendrik Willem Mesdag (van het Panorama Mesdag) legden een grote kunstverzameling aan, de nu nog aan de Haagse Laan van Meerdervoort te zien is. De schilderijtjes zijn daar nu in opgeknapte staat te bewonderen, maar worden niet samengevoegd tot het oorspronkelijke schilderij. Dat brengt allerlei risico’s met zich mee, zegt het museum. Ze hangen vanaf nu wel naast elkaar.
Werk van Corot is verder te zien in gezaghebbende musea, zoals de National Gallery of Art in Londen en het Louvre in Parijs.