ANVR: reislustiger consument denkt nauwelijks aan klimaat
Nederlanders willen graag op vakantie en laten zich daarbij zeker niet tegenhouden door zorgen om het klimaat. Volgens reisbranchedirecteur Frank Oostdam vinden mensen reizen sinds de beperkingen van de coronapandemie belangrijker en willen zij bij het kiezen van hun bestemming „minder over duurzaamheid nadenken”. De voorman van reisorganisatiekoepel ANVR zegt dat duurzaamheid bij zakelijke reizen een veel grotere rol speelt.
„Bij consumenten is er ook een trend naar een bewustere manier van reizen, maar dit gaat om een heel kleine groep mensen”, zegt Oostdam tegen het ANP. „Het is verder niet ‘top of mind’. Het is aan ons om daar verandering in te brengen. Bedrijven hebben veel meer interesse in compensatieprogramma’s voor de CO2-uitstoot. Er is ook geen zakelijke reiziger meer die voor afstanden tot 400 kilometer het vliegtuig pakt.”
De beperkingen van de coronapandemie hebben Nederlanders laten beseffen hoe belangrijk reizen voor hen is, stelt Oostdam. „Vakantie is hoger op de prioriteitenlijst komen te staan en is duidelijk belangrijker dan het kopen van producten.” Het leidt ertoe dat de reissector in 2024 een recordomzet verwacht. De ANVR denkt niet dat dit een eenmalige uitschieter is, maar meer een beeld dat de komende jaren hetzelfde zal blijven.
In 2023 hielden ook prijsverhogingen van zeker meer dan 10 tot 15 procent vakantiegangers niet tegen in hun keuze voor een bestemming. Oostdam verwacht dat consumenten door de nog altijd hoge inflatie dit jaar meer op de kosten letten, maar dat zij wel gewoon op vakantie gaan. De directeur hoopt en denkt dat de prijsstijgingen dit jaar beperkt blijven tot 5 procent, vooral doordat kerosine niet meer zo snel duurder wordt.