Lelylijn opgenomen in akkoord over Europees spoornetwerk
De Lelylijn is opgenomen in een akkoord tussen de lidstaten en het Europees Parlement over trans-Europese treinverbindingen (TEN-T). Dat betekent dat de lijn voor de EU op een lijst komt met belangrijke spoorverbindingen. De EU wil graag dat de Lelylijn in uiterlijk 2050 is gerealiseerd.
De Friese gedeputeerde en voorzitter van de Noordelijke samenwerking Mobiliteit Matthijs de Vries (ChristenUnie) is blij met het akkoord. „De aanleg van de Lelylijn is in het belang van de ontwikkeling van een sterk en duurzaam Europees spoornetwerk. De kans is reëel dat over een aantal jaar de Lelylijn wordt opgewaardeerd naar het uitgebreide kernnetwerk, waardoor de Lelylijn onderdeel zal uitmaken van het Europese HSL-netwerk.”
Op de trajecten moet minimaal 160 kilometer per uur gereden kunnen worden. De Lelylijn moet de Randstad gaan verbinden met Noord-Flevoland, Friesland en Groningen. Het precieze traject is nog niet bekend, maar de kans is groot dat de spoorlijn via Emmeloord, Joure en Drachten naar Groningen zal rijden.
Begin 2024 wordt gestemd over het akkoord, maar de Europese Commissie en het Europees Parlement melden het al. Binnen het akkoord is afgesproken dat er langs de spoorlijnen grote parkeerplaatsen moeten komen. Verder is afgesproken dat de spoorverbindingen naar Belarus en Rusland worden verminderd en dat er meer treinen naar Oekraïne en Moldavië moeten rijden. Andere belangrijke verbindingen zijn tussen Lissabon en Madrid en tussen Helsinki en Warschau.