Stationsplan Amsterdam verworpen
De Raad van State heeft woensdag het bestemmingsplan voor de herinrichting van het Stationseiland in Amsterdam afgekeurd.
De Raad van State vindt dat te weinig is gekeken naar de gevolgen voor de luchtkwaliteit in het gebied en de geluidshinder. Volgens de gemeente is dit inmiddels wel in orde en heeft de uitspraak geen directe gevolgen voor de bouw, die in 2003 al is begonnen.
Amsterdam richt momenteel de omgeving rond het Centraal Station (CS) opnieuw in. De gemeente bouwt aan de kant van het IJ een nieuw busstation op gelijke hoogte met de treinsporen met daaronder een nieuwe stationshal. De De Ruyterkade komt daarbij onder de grond te liggen. Ook komt er aan de achterzijde van CS een autotunnel en krijgt het Stationsplein een opknapbeurt.
Zoals het bestemmingsplan er nu uitziet, wordt de norm voor maximale concentraties stikstofdioxide en zogeheten zwevende deeltjes in de lucht overschreden. Ook heeft de gemeente geen rapporten waaruit blijkt dat door de herontwikkeling de luchtkwaliteit in het hele gebied aanzienlijk zou verbeteren, stelt de Raad van State. Amsterdam heeft bovendien nagelaten onderzoek te doen naar de geluidsbelasting voor woningen die bij de nieuwe ontsluitingsweg tussen de De Ruyterkade en de Prins Hendrikkade ten oosten van het Centraal Station liggen.
Volgens G. Jolink, coördinator Stationseiland, heeft de Raad van State het bestemmingsplan op twee punten afgekeurd. Die zaken waren inderdaad niet op orde toen de gemeenteraad in 2002 akkoord ging met de plannen, erkent hij. Jolink verzekert dat de gemeente inmiddels onderzoek heeft gedaan en nu wel voldoet aan de vereiste normen voor luchtkwaliteit en geluidshinder. De gemeente buigt zich de komende tijd over de vraag hoe ze dit gat kan dichten. Voor de bouw heeft dit in ieder geval geen gevolgen, omdat reeds een vergunning is verkregen. Die staat volgens Jolink los van het bestemmingsplan en de uitspraak van de Raad van State gaat hier ook niet over.
Fortis Vastgoed en Parkeermanagement Nederland hebben de zaak bij de Raad van State aangespannen. Zij exploiteren een parkeergarage aan de Prins Hendrikkade.
De Raad van State sprak woensdag ook over de bouwvergunning die de gemeente Amsterdam heeft gegeven voor de bouw van metrostation Vijzelgracht voor de Noord/Zuidlijn. Deze vergunning had de gemeente niet mogen geven, omdat de welstandcommissie een negatief advies heeft uitgebracht, oordeelde het hoogste rechtscollege voor bestuursgeschillen in Nederland.
De welstandscommissie stelt dat de lift van het metrostation op de kruising van de Nieuwe Vijzelgracht en de Weteringschans te dicht op de voorgevels van de huizen staat. Ook keurt de commissie de grootte van de entrees van het ondergrondse station af. Volgens de commissie moet er bij de bouw „worden uitgegaan van een bescheiden inpassing in het stedelijk weefsel.”
De gemeente Amsterdam blijft echter optimistisch. „De bouw gaat gewoon door”, zei een woordvoerder van Projectbureau Noord/Zuidlijn. „We zullen een nieuwe bouwvergunning aanvragen.” Volgens een woordvoerder van de Raad van State moet de gemeente dan in een nieuw besluit „het advies van de welstandscommissie goed gemotiveerd weerleggen.”
De gemeente Amsterdam is overigens in haar nopjes met het oordeel van de Raad van State dat de bouwvergunning wat de brand- en de gebruiksveiligheid betreft wel in orde is. De vereniging De Bovengrondse, die zich verzet tegen de plannen voor de Noord/Zuidlijn, is van mening dat de veiligheid onvoldoende gegarandeerd is. Maar volgens de raad voldoen de roltrappen aan alle eisen en zijn de vluchtmogelijkheden ook toereikend.
Vorig jaar zomer gaf de Raad van State de gemeente Amsterdam het groene licht voor de bouw van metrostation Rokin.