Fabrikanten gaan hergebruik koffiecapsules stimuleren
Grote koffiefabrikanten slaan de handen ineen om de recycling van koffiecapsules te stimuleren. In 2026 moet driekwart van de aluminium capsules worden hergebruikt. Nu is dat nog 25 procent.
Initiatiefnemers Nespresso, JDE, Nestlé, Ahold Delhaize Coffee Company, Cappac, Beyers, UCC en Eurocaps zijn goed voor 90 procent van de Nederlandse markt. Zij gaan hiervoor de vereniging Koffiecapsule Recycling Nederland oprichten.
Circa 30 procent van de Nederlanders drinkt nu koffie die bereid wordt met een capsule. Diverse aanbieders beschikken over een eigen inzamelsysteem, maar toch verdwijnt de overgrote meerderheid van de capsules bij het restafval.
De meeste koffiecups zijn gemaakt van aluminium, dat ervoor zorgt dat het aroma optimaal behouden blijft. Aluminium is kostbaar en oneindig recyclebaar. De fabrikanten gaan daarom investeren in technologieën waardoor afvalverwerkers de koffiecapsules uit het restafval kunnen halen.
Consumenten kunnen de cups blijven weggooien met het overige afval. Bij de verwerking kan vervolgens dankzij de nieuwe technologie gemiddeld 80 tot 90 procent van de koffiecapsules uit de afvalberg worden gehaald. Ook waxinelichtjes en andere kleine plastic materialen, kunnen zo worden gesorteerd.
De eerste afvalverwerker die van de nieuwe technologie gebruik maakt is Omrin, dat vooral actief is in Friesland en Groningen. Volgend jaar moeten met andere afvalverwerkers contracten worden afgesloten. Naarmate meer afvalverwerkers zich bij het initiatief aansluiten, worden de doelstellingen sneller behaald.
Afvalverwerkers worden steeds inventiever in het scheiden van producten, stelt de Vereniging van Afvalbedrijven, die het initiatief van de koffieproducenten toejuicht. „Afvalbedrijven ontwikkelen zich steeds meer tot grondstofleveranciers waarbij samenwerking met producenten cruciaal is.”