Europese verkoop Buhrmann herstelt trager dan voorheen
Buhrmann ziet de Amerikaanse economie langzaam aantrekken. Maar in de voor de kantoorartikelenhandelaar zo belangrijke Duitse en Benelux–markt zit dit jaar geen groei. „Het herstel verloopt trager vergeleken met eerdere recessies", zei topman F. Koffrie.
Buhrmann presenteerde woensdag de cijfers over 2004. Het bedrijf boekte een nettoresultaat van 80,2 miljoen euro. Dat is een hele verbetering vergeleken met het verlies van 132,2 miljoen euro in 2003. De netto–omzet daalde, grotendeels als gevolg van de zwakke dollar, met 4,3 procent tot 5,54 miljard euro.
„In Amerika zien we het langzaam de goede kant opgaan", zei Koffrie woensdag in een toelichting op de jaarcijfers. De Verenigde Staten zijn de belangrijkste afzetmarkt voor Buhrmann. De omzetgroei verdubbelde daar het afgelopen jaar tot 4 procent in vergelijking met 2003.
Het aantal werknemers in de VS neemt weer toe en daardoor stijgt de behoefte aan pennen en paperclips. Bovendien lijken de grote bezuinigingen op kantoorartikelen voorbij. „De daling van de uitgaven aan kantoorartikelen per werknemer is tot stilstand gekomen", constateerde Koffrie.
Ondanks de aantrekkende Amerikaanse markt verdient Buhrmann in de VS niet zoveel geld als het zou willen. De zwakke dollar drukt de in euro’s gerapporteerde winst– en omzetcijfers. Als dit valuta–effect buiten beschouwing wordt gelaten, is de totale omzet vorig jaar met 1,1 procent gestegen. De verkoop van kantoorartikelen in Amerika telt daar voor tweederde in mee.
Ook het succes van Buhrmanns huismerken drukt de omzet. Het eigen merk van Buhrmann, Corporate Express, is inmiddels goed voor eenvijfde van de Amerikaanse omzet. Maar omdat de prijzen voor huismerken lager liggen, draagt deze groeiende verkoop minder bij aan de omzet. De hogere marges op de huismerken zijn wel goed nieuws voor de winst van Buhrmann.
Koffrie benadrukte dat het herstel van de Europese markt bijzonder traag verloopt. „In vergelijking met de recessies in de jaren tachtig en negentig duurt het herstel nu langer". Dit merkt Buhrmann met name aan de verkoop van grafische machines, die voor het eerst in drie jaar groeide. De omzet van deze machines voor drukkerijen groeide met 12 procent en maakt nu 8 procent uit van Buhrmann’s omzet. Maar het orderboek vult zich maar langzaam.
Ook in Europa is het huismerk van Buhrmann in opmars, een kwart van alle verkopen komt voor rekenig van het eigen merk. In het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk groeit de verkoop. Maar de belangrijkste Europese markten voor Buhrmann zijn de Benelux en Duitsland. In Duitsland is het marktaandeel in kantoorartikelen licht gegroeid en in de Benelux is de kantooromzet, na jaren van daling, zich aan het stabiliseren.
De onderneming wil voorlopig op eigen kracht groeien, dus zonder grote overnames. Wel overweegt Buhrmann kleinere acquisities in landen waar het nog niet aanwezig is, zoals Spanje, Zwitserland of in Oost–Europa.
De veranderingen in de Europese verkoopwijze die het afgelopen jaar zijn doorgevoerd, zullen dit jaar hun effecten opleveren, verwacht Koffrie. Buhrmann vermindert het aantal ondersteunende mensen ten gunste van de verkopers. Het aantal Europese werknemers is, net als het totaal, in 2004 licht gedaald.
Oudgediende Koffrie, sinds 1998 bestuursvoorzitter maar reeds vijftien jaar bestuurslid, blijft ook de komende tijd aan het hoofd van Buhrmann staan. „Als het aan mij ligt, blijf ik zitten".