VN-campagne voor adopteren eiland Maldiven
Het ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties, UNDP, heeft dinsdag de campagne ”Adopteer een eiland” gelanceerd ten behoeve van de tsunami-overlevenden op de Maldiven.
Het startsein voor de campagne, die gericht is op het particuliere bedrijfsleven, werd gegeven om 9.30 uur, het moment waarop de tsunami op 26 december veel bewoonde eilanden van de Maldiven overspoelde, huizen verwoestte en slachtoffers maakte.
Wie bereid is een eiland te adopteren, wordt geacht bouwmateriaal zoals cement, ijzer, hout en tin te kopen en af te leveren. De bouwploegen die worden gevormd om daarmee aan het werk gaan moeten ook uit het adoptiefonds worden betaald. Zo dragen donors niet alleen bij aan het herstel, maar ook aan de werkgelegenheid.
Van de hoogste bijdrage van 4,4 miljoen dollar (3,4 miljoen euro) kunnen meer dan 1000 mensen hun huis weer opbouwen, met de laagste van 95.000 dollar (73.965 euro) kunnen 58 mensen worden geholpen.
De UNDP-vertegenwoordiger op de Maldiven, Moez Doraid, zei dat er veel belangstelling is voor het adoptie-initiatief en dat verscheidene bedrijven al toezeggingen hebben gedaan.
De 278.000 inwoners van de Maldiven, 480 kilometer ten zuidwesten van de zuidpunt van India, leven verspreid over zo’n tweehonderd eilandjes. Ongeveer 40 procent werd door de tsunami overspoeld. Omdat de eilanden heel laag liggen werden de golven minder hoog opgestuwd dan elders, waardoor het aantal slachtoffers beperkt bleef.