Buhrmann zet verlies om in winst
Buhrmann heeft vorig jaar een nettoresultaat van 80,2 miljoen euro geboekt. Daarmee herstelt de kantoorartikelenhandelaar zich van het verliesgevende jaar 2003. Toen boekte Buhrmann een verlies van 132,2 miljoen.
Het resultaat is hoger dan analisten hadden verwacht. Buhrmann profiteerde het afgelopen jaar van de sterkere Noord-Amerikaanse markt. De VS is voor Buhrmann het belangrijkste afzetgebied. De verkoop van kantoorartikelen in de VS maakt tweederde van de omzet uit. Bestuursvoorzitter Frans Koffrie verwacht dat de Amerikaanse markt dit jaar verder verbetert.
De netto-omzet van Buhrmann daalde in 2004 met 4,3 procent tot 5,54 miljard euro. Het bedrijf loopt veel geld mis door de zwakke dollar. Zonder valuta-invloeden steeg de omzet met 1,1 procent.
De Europese kantoorartikelenmarkt bleef gedurende 2004 zwak. Koffrie gaat ervan uit dat de aanpassingen van de verkoopwijze in Europa dit jaar effect zal hebben. Buhrmann won terrein op de Duitse kantoorartikelenmarkt en zette in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk meer om. De omzet uit kantoorartikelen in de Benelux daalde in het vierde kwartaal minder hard.
Het verlieslijdende onderdeel grafische machines is vorig jaar weer opgekrabbeld. Kostenbesparingen, onder meer door verkleining van het personeelsbestand, droegen bij aan een bescheiden positief bedrijfsresultaat van 0,6 miljoen euro. In 2003 was dit nog 12 miljoen euro negatief. De grafische sector schroeft zijn investeringen op en daardoor verkocht de Graphic Systems divisie meer machines. De omzet steeg met 12 procent.
Steeds meer klanten van Buhrmann nemen het huismerk af. In de VS is het huismerk Corporate Express inmiddels goed voor eenvijfde van alle verkopen. In Europa telt het eigen merk voor een kwart mee in de omzet.