Overijssel trekt 2,7 miljoen euro uit voor elektrificatie spoor
De provincie Overijssel wil 2,7 miljoen euro uittrekken om te kunnen doorgaan met de plannen om de spoorlijn tussen Almelo en Hardenberg te elektrificeren. Dat is een van de drie lijnen in de provincie waar nog dieseltreinen rijden en het spoor geen bovenleiding heeft. Omdat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat afgelopen zomer liet weten voorlopig geen geld te hebben en Overijssel juist tempo wil maken, gaat de provincie waarschijnlijk zelf betalen.
Volgens gedeputeerde Martijn Dadema (mobiliteit) is 2,7 miljoen euro nodig voor de zogeheten planuitwerkingsfase. Tijdens een commissievergadering spraken de meeste partijen in Provinciale Staten hun steun uit voor elektrificatie van het spoor. Wel waren er vragen over de kosten voor het vooronderzoek. „We betalen 2,7 miljoen, maar hebben dan nog geen kabeltje boven het spoor hangen”, aldus Statenlid Fred Kerkhof van JA21. Vermoedelijk valt tijdens de Provinciale Statenvergadering van 13 december een besluit.
Spoorwegbeheer ProRail denkt dat het tussen de 40 en 65 miljoen euro kost om het spoor tussen Almelo en Hardenberg te voorzien van elektrische bovenleidingen. Dadema verwacht dat het ministerie uiteindelijk het grootste deel van de kosten betaalt, ook voor het vooronderzoek. „Maar harde toezeggingen hebben we niet.”
Volgens de gedeputeerde is haast geboden, omdat de huidige concessie (de vergunning voor het uitvoeren van openbaar vervoer) voor deze lijn eind 2027 afloopt en de dieseltreinen aan het einde van hun levensduur zijn. Dadema wil ze in de nieuwe concessie vervangen door op elektriciteit rijdende treinen. De SGP vroeg of er dan ook gelijk meer stations kunnen komen op de lijn, maar dat is volgens Dadema niet de bedoeling.
Overijssel wil de spoorverbinding Zutphen-Oldenzaal eveneens elektrificeren, maar heeft daar de hulp van Gelderland voor nodig omdat die lijn ook over het grondgebied van de naburige provincie loopt. Gelderland zegt echter net als het ministerie nu geen geld te hebben. „Dat betekent echter niet dat we opgeven”, aldus Dadema. „We blijven hierover in gesprek, maar hebben nu wel een grote hobbel te nemen.” De kosten om deze lijn om te bouwen, worden tussen de 90 en 130 miljoen euro geschat.