Chauffeurs uiten kritiek op ov-plan provincie Zeeland
Buschauffeurs, een dorpsraad, een reizigster en enkele andere insprekers hebben vrijdag in een Statenvergadering in Zeeland kritiek geuit op het nieuwe plan voor het openbaar vervoer in de provincie. De chauffeurs stelden dat in een groot aantal dorpen straks geen bussen meer zullen rijden. Ook vroegen ze zich af hoe er voldoende personeel kan worden ingezet voor de flextaxi’s die op een aantal trajecten worden ingezet in plaats van grote bussen, terwijl er nu al een tekort aan chauffeurs is.
De provincie wil komend jaar beginnen met het gefaseerd opzetten van een nieuw systeem. Daarbij wil Zeeland naast de vaste routes van bus, boot en trein ook inzetten op zogeheten fijnmazig en flexibel vervoer, zoals de flextaxi, deelfietsen, deelauto’s en carpoolinitiatieven.
Jack d’Hooghe, voorzitter van de ondernemingsraad van vervoersbedrijf Connexxion, verwees naar een geheim rapport waarin zou staan dat onder het nieuwe systeem het aantal reizigers met 75 procent zal afnemen. „Zo zullen veel ouderen de flextaxi niet nemen, maar thuisblijven.” Vertegenwoordigers van een dorpsraad op Schouwen-Duiveland zeiden dat veel mensen voor de auto zullen kiezen, omdat het openbaar vervoer straks geen aantrekkelijk alternatief meer is.
Gedeputeerde Harry van der Maas zei dat hij recht wil doen aan de zorgen over de toekomst van het openbaar vervoer. Hij wil nog eens zorgvuldig kijken „welke vaste lijnen we behouden en welke we niet behouden om te vervangen door flexibele lijnen”. Ook zei Van der Maas dat hij mede door de negatieve berichten over het nieuwe ov-systeem belang hecht aan een goede communicatie. De gedeputeerde liet weten dat hij al met de directeuren van de grote onderwijskoepels heeft gesproken en dat hij ook met de chauffeurs in gesprek is en goed overleg met dorpsraden wil.
Vorige week maakte het Rijk bekend 6 miljoen euro beschikbaar te stellen voor een nieuw ov-systeem in Zeeland met opstappunten dicht bij huis en de plek van bestemming. De dunbevolkte provincie stapt over op een nieuw vervoerssysteem, omdat een aantal grote bussen een groot deel van de dag leeg rondrijdt. Het Rijk investeert in het ov-plan, omdat het een voorbeeld kan zijn voor andere regio’s.