Binnenland

Een op de vijf patiënten belandt bij verkeerde spoedarts

Een op de vijf patiënten met spoedeisende klachten belandt bij de huisartsenpost, terwijl dat eigenlijk de afdeling spoedeisende hulp van een ziekenhuis had moeten zijn. Een op de tien had zich beter bij de huisartsenpost kunnen melden, in plaats van bij de spoedeisende hulp. Jaarlijks worden minstens 170.000 patiënten met een spoedeisende zorgvraag geholpen bij de verkeerde instelling.

ANP
8 February 2005 12:42Gewijzigd op 14 November 2020 02:12

Dat blijkt uit een onderzoek dat TNS NIPO in opdracht van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) heeft verricht. Het onderzoek is dinsdag aan minister Hoogervorst van Volksgezondheid gepresenteerd.

De koepel van patiëntenorganisaties pleit in het rapport voor invoering van één nieuw alarmnummer dat mensen kunnen bellen als ze buiten kantooruren medische hulp nodig hebben. Dit nummer zou moeten functioneren naast het bestaande 1–1–2 alarmnummer dat voor acute spoedgevallen beschikbaar is. Burgers die het nieuwe alarmnummer bellen, krijgen van deskundig personeel te horen waar ze zich moeten melden met hun probleem: bij de huisartsenpost of bij de afdeling spoedeisende hulp van het ziekenhuis. Het nieuwe alarmnummer zou eind volgend jaar al gebruiksklaar moeten zijn.

De NPCF pleit er verder voor dat huisartsenposten en afdelingen spoedeisende hulp vaker onder een dak komen te zitten. Volgens de NPCF zouden ze veel beter met elkaar moeten samenwerken. Dit zou de samenleving ongeveer 36 miljoen euro per jaar aan onnodige kosten kunnen besparen.

Directeur Van Bennekom van de patiëntenorganisatie verwijt met name de huisartsen tekort te schieten in die samenwerking. De huisartsen zijn volgens haar vaak solisten, die niet zomaar met anderen samenwerken.

Volgens haar speelt ook mee dat huisartsenposten bij mensen vaak een slechte naam hebben. De posten zijn enkele jaren geleden in alle haast opgericht om burgers buiten kantooruren medische zorg te verlenen. Er waren problemen met de bereikbaarheid, de telefoons werden niet altijd snel opgenomen, mensen konden in het donker de posten niet vinden en moesten lang wachten voor ze aan de beurt waren. Volgens Van Bennekom kiezen mensen door die slechte ervaringen instinctief voor het ziekenhuis als ze spoedhulp nodig hebben.

De NPCF wil verder dat het elektronisch patiëntendossier zo snel mogelijk wordt ingevoerd. Alle medische hulpverleners, dus ook de artsen op de afdelingen spoedeisende hulp en de vervangende huisartsen van de huisartsenposten, zouden de dossiers, via internet, eenvoudig moeten kunnen raadplegen. Ze kunnen zo inzicht hebben in het medische verleden van patiënten die ze nog nooit eerder hebben behandeld. Volgens de NPCF komt dat de kwaliteit van de gezondheidszorg ten goede.

Minister Hoogervorst onderschrijft de aanbevelingen. Ook Zorgeverzekeraars Nederland, de koepel van zorgverzekeraars, wil dat de spoedeisende zorg in Nederland snel efficiënter wordt. ZN hoopt dat de crisisdienst voor de psychiatrie en de ambulancediensten ook worden opgenomen in de samenwerking tussen huisartsenposten en ziekenhuis.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer