Botsing
Het Ford Onderzoekscentrum in Aken (FFA) heeft een systeem ontwikkeld dat de hellingshoek van de motorkap verandert op het moment van een botsing met een voetganger.
Het FFA deed dit in het kader van een onderzoek naar de bescherming van voetgangers bij een botsing. Na het eerste contact tussen voertuig en voetganger laat het mechanische systeem van het proefmodel de motorkap op hetzelfde moment naar achteren en naar boven bewegen. Dit creëert een inslagopvangzone tussen de voetganger, de motorkap en het motorgedeelte.
De energie die opgevangen wordt door de vormverandering van de motorkap zou anders grotendeels op het hoofd— en schoudergedeelte van de voetganger terechtkomen. In het geval van een botsing tussen twee voertuigen zal het systeem niet worden geactiveerd.
Wanneer de auto geparkeerd staat, is het systeem geblokkeerd. De technologie is geïntegreerd in een proefmodel dat gebaseerd is op de Ford Focus en zal nog verder getest worden.
Binnen enkele jaren zullen de ontwikkelingscentra van Ford, Volvo, Jaguar, Aston Martin, Land Rover, Lincoln, Mercury en Mazda belangrijke elementen van deze technologie overnemen in hun nieuwe modellen.