Middengroepen moeten ABN Amro groei bezorgen
ABN Amro wil de komende jaren meer geld verdienen in het middensegment van de markt. De middengroepen moeten als de drijvende kracht achter de groei van de bank fungeren. Dat zei bestuursvoorzitter Rijkman Groenink maandag bij de presentatie van de jaarcijfers. De topman gaat daarmee intensief verder op het pad dat hij is ingeslagen.
De andere klanten zullen in dienst staan van het streven van ABN Amro om zijn positie in het middensegment verder te versterken. De eenvoudige particulieren en kleine bedrijven vormen een grote groep waar klanten tussen zitten die nog kunnen doorgroeien. Grote bedrijven en rijke klanten hebben eveneens nut. Voor hen maakt ABN Amro veel nieuwe producten, die vervolgens ook aan de middengroep verkocht kunnen worden.
Groenink zei maandag dat de bank de komende vier jaar opnieuw zal proberen een toppositie te verwerven tussen een groep branchegenoten. ABN Amro moet tot de vijf grootste behoren gemeten naar het rendement voor de aandeelhouders. Dit doel wil Groenink mede bereiken door overnames in onder meer Azië en de Verenigde Staten.
De afgelopen vier jaar is een soortgelijke poging mislukt. Groenink wilde in de top–5 van een zelfgekozen groep concurrenten belanden. Aan het einde van de rit stond de bank op de elfde plek. Groenink meent dat hij „te ambitieus" is geweest. „Je moet je ambities hoog stellen, maar de afgelopen vier jaar waren ze te hoog". Dat kwam onder meer door de gevolgen van een reeks reorganisaties.
ABN Amro zal dit voorjaar ook nog met financiële doelstellingen voor de komende periode komen. Eind maart moet duidelijk worden welk rendement de bank wil draaien op het eigen vermogen. Groenink kon deze doelen bij de publicatie van de jaarcijfers nog niet geven, omdat hij eerst wil berekenen wat de gevolgen van de nieuwe boekhoudregels IFRS zijn.
De bank heeft in 2004 een nettowinst geboekt van 3,71 miljard euro. Dat betekent een stijging van 17,3 procent ten opzichte van het voorgaande jaar en meer dan analisten hadden verwacht. Topman Groenink sprak van „een bijzonder goed resultaat".
In de nettowinst is een reeks eenmalige boekhoudposten niet meegenomen. ABN Amro heeft vorig jaar Bank of Asia en Leaseplan verkocht, wat samen meer dan 1 miljard euro opleverde. Daarnaast legde de bank 790 miljoen euro opzij voor een ingrijpende reorganisatie, die in Nederland duizend banen kost. Als de eenmalige posten worden meegerekend, komt ABN uit op een winst van 4,1 miljard euro.
De winsttoename is voor een groot deel toe te schrijven aan een lagere toevoeging aan de stroppenpot. De bank schoof afgelopen jaar 653 miljoen opzij om dubieuze leningen te ondervangen. Dat is bijna de helft minder dan in 2003, toen deze post op 1,27 miljard uitkwam.
Groenink wilde geen concrete uitspraken doen over de winstverwachting voor het lopende boekjaar. Wel zei hij „niet pessimistisch" te zijn. Volgens ABN Amro zijn de economische vooruitzichten gemengd.