Adidas weet voor 350 miljoen euro aan Yeezy-schoenen te slijten
Adidas heeft in het derde kwartaal van dit jaar 350 miljoen euro verdiend aan de verkoop van sportschoenen uit de Yeezy-collectie. Sinds de samenwerking met rapper Ye, die de collectie ontwierp, werd opgezegd, zit het Duitse concern met de producten opgescheept.
Adidas verbrak ruim een jaar geleden de samenwerking met West, na vermeende antisemitische uitspraken. In de loop van dit jaar zijn de schoenen en kleding uit de Yeezy-collectie geleidelijk weer in de onlineverkoop gebracht. Een deel van de opbrengst wordt volgens het bedrijf gedoneerd aan organisaties die zich inzetten voor de bestrijding van haat, discriminatie, racisme en antisemitisme.
Adidas vreesde dit jaar een verlies te lijden van meer dan 700 miljoen euro als de volledige Yeezy-voorraad zou moeten worden afgeschreven. Het concern gaat nu uit van een verlies van 100 miljoen euro. Dat zou het eerste verlies voor Adidas in zeker dertig jaar zijn.
De totale omzet steeg met 2 procent, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, vooral dankzij de verkoop van populaire, klassieke sneakers zoals de Samba en Gazelle. Adidas-topman Bjørn Gulden gaf toe dat de resultaten „niet goed genoeg” zijn.
De rest van dit jaar verkoopt Adidas geen Yeezy-schoenen meer, schrijft persbureau Reuters. Mogelijk verkoopt het concern de rest van de collectie volgend jaar weer, maar een beslissing hierover is volgens de topman nog niet gemaakt. Adidas bezit nog ongeveer voor 300 miljoen euro aan Yeezy-artikelen. Het concern heeft sinds het opnieuw verkopen van de collectie 40 procent van de producten verkocht.
Analisten van de Amerikaanse bank Citi verwachten dat Adidas waarschijnlijk meer dan 950 miljoen euro extra omzet kan draaien als het concern volgend jaar alle overgebleven producten verkoopt.