Krimp Schiphol: 17 KLM-vluchten minder per dag
KLM verwacht dat zij haar Europese netwerk zal moeten uitdunnen als gevolg van de krimpplannen voor Schiphol.
Topvrouw Marjan Rintel schat in dat de maatschappij zeventien dagelijkse vluchten minder zal hebben in het zomerseizoen van 2024, heeft ze gezegd in een interview met persbureau Bloomberg. Deze week komt er waarschijnlijk uitsluitsel van de slotcoördinator op de luchthaven over het exacte cijfer.
Bekend is dat KLM geen voorstander is van de krimpplannen van de overheid omdat die het verdienmodel van de maatschappij onder druk zetten. Nu vliegt de maatschappij namelijk erg veel op allerlei Europese bestemmingen om daar mensen op te halen die op Schiphol overstappen op langeafstandsvluchten. „Voor het verdienmodel van KLM voeden we ons internationale netwerk met alle kleine bestemmingen in Europa”, zo verwoordt Rintel het.
In de luchtvaartwereld wordt gevreesd dat de positie van Schiphol als populaire luchthaven voor overstappers in gevaar komt en dat zou negatieve gevolgen kunnen hebben voor het Nederlandse bedrijfsleven in bredere zin. „Het gaat over de toekomst van de economische positie van Nederland in de wereld”, benadrukt Rintel tegenover Bloomberg nog eens.
De maatschappij verzet zich nog bij de Hoge Raad tegen de krimp naar 460.000 vluchten per jaar, die het gerechtshof van Amsterdam eerder goedkeurde. Volgens Rintel wordt ook nog gewacht op een oordeel van de Europese Commissie over de vraag of de Nederlandse overheid de juiste procedure heeft gevolgd. „Wij denken dat ze behoorlijk kritisch zullen zijn”, aldus de topvrouw.
KLM is niet de enige maatschappij die geraakt wordt door de krimpplannen. Het Amerikaanse JetBlue, dat pas sinds augustus op Schiphol vliegt, maakte onlangs al uit gesprekken met de Nederlandse slotcoördinator op dat zijn gloednieuwe start- en landingsrechten waarschijnlijk worden ingetrokken. De maatschappij is daar heel boos over en dringt er bij de Amerikaanse autoriteiten op aan om KLM van het New Yorkse vliegveld JFK te verbannen, als JetBlue straks niet meer op Schiphol zou kunnen vliegen.
Tariefverhogingen
Luchtvaartmaatschappijen probeerden dinsdag de rechter ervan te overtuigen dat de door Schiphol ingevoerde tariefverhogingen te fors zijn. De sector klaagde hier twee jaar geleden al over bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM), maar de toezichthouder gaf ze daarin ongelijk. KLM, easyJet en brancheorganisatie IATA vroegen dinsdag het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) om naar dat besluit te kijken.
De advocaten van IATA en easyJet stelden dinsdag dat Schiphol liefst 94 procent van zijn coronaverliezen heeft doorberekend aan luchtvaartmaatschappijen. „Zij worden daarmee keihard en onevenredig geraakt. Naast enorme eigen verliezen draaien zij ook op voor vrijwel het volledige ondernemersrisico van Schiphol. De ACM gaat hier in haar besluit volledig aan voorbij” stelt een advocaat van de internationale brancheorganisatie voor de luchtvaart tijdens de inhoudelijke behandeling van de zaak.
Wanneer de uitspraak van het CBb volgt is nog niet bekend.