BinnenlandZeeland

Opheffen buslijnen Zeeland treft chauffeurs in hun beurs

Buschauffeurs in Zeeland zijn bezorgd over de plannen van het provinciebestuur met het Zeeuwse openbaar vervoer. Gedeputeerde Van der Maas wil 46 procent van de vaste buslijnen in Zeeland schrappen omdat ze niet langer rendabel zijn. De chauffeurs vrezen voor hun baan.

Jan Dirk van Scheyen
1 November 2023 09:00Gewijzigd op 1 November 2023 09:48
Gedeputeerde Van der Maas (r.) heeft zojuist de petitie in ontvangst genomen uit handen van voorzitter Jack d’Hooghe van de ondernemingsraad van Connexxion. Links buschauffeur Maurice Hartman. beeld Van Scheyen Fotografie
Gedeputeerde Van der Maas (r.) heeft zojuist de petitie in ontvangst genomen uit handen van voorzitter Jack d’Hooghe van de ondernemingsraad van Connexxion. Links buschauffeur Maurice Hartman. beeld Van Scheyen Fotografie

Buschauffeurs uit heel Zeeland togen dinsdag naar het provinciehuis in Middelburg om een petitie te overhandigen aan mobiliteitsgedeputeerde Harry van der Maas (SGP). De petitie is meer dan zesduizend keer ondertekend. De chauffeurs vrezen een kaalslag in het Zeeuwse openbaar vervoer, nu de gedeputeerde in zijn verkeersplan voor de jaren 2025 tot 2033 aankondigt bijna de helft van de vaste buslijnen in Zeeland te willen opheffen. Deze moeten plaatsmaken voor een fijnmazige vorm van openbaar vervoer op afroep, uit te voeren door kleine busjes, haltetaxi’s en flextaxi’s.

„Dit is een doodsteek voor het huidige openbaar vervoer en een ramp voor onze reizigers”, kreeg Van der Maas te horen van buschauffeur Jack d’Hooghe. Die overhandigde de petitie aan de gedeputeerde. „U wilt voor een eurocent op de eerste rang zitten terwijl de reizigers het maar moeten uitzoeken.” D’Hooghe is voorzitter van de ondernemingsraad van busvervoerder Connexxion.

Van der Maas zei begrip te hebben voor de noden van de chauffeurs. Toch verdedigde hij zijn plannen. In kleine dorpen in het uitgestrekte en dunbevolkte Zeeland, waar per dag hooguit twee mensen op de bus stappen, is het in stand houden van een buslijn met vaste routes niet meer vol te houden, onderstreepte de gedeputeerde. „Ook in het dorp waar ik woon, Aagtekerke, is om die reden de lijnbus geschrapt.”

Om de bereikbaarheid in Zeeland, ook in de avonduren, toch op peil te houden, wordt nu gekozen voor een systeem van flexibel, vraagafhankelijk vervoer waarbij reizigers van tevoren een busje of haltetaxi kunnen reserveren. Die brengt hen dan tegen normaal ov-tarief naar hun bestemming. „Er komen dus juist meer reismogelijkheden”, zei Van der Maas. Maatwerk dus.

Maar de chauffeurs van Connexxion, gesteund door collega’s van de busbedrijven Van Oeveren en AMZ, willen op hun grote bus blijven rijden. Voor zo’n vijftig buschauffeurs en hun gezinnen staat het huidige inkomen op de tocht als ze voor hun werk moeten switchen van een lijnbus naar openbaar vervoer op afroep. Voor bestuurders die passagiers vervoeren op bestelling gelden namelijk andere arbeidsvoorwaarden en een andere cao dan voor chauffeurs op een grote lijnbus.

Het vervoerplan voor Zeeland moet 15 december 2024 ingaan en geldt acht jaar. Maar tot nu toe hebben zich nog geen vervoersbedrijven ingeschreven om voor de nieuwe concessie in aanmerking te komen. Er komt volgens Van der Maas dan ook een nieuwe aanbesteding met aangepaste voorwaarden. De dertien Zeeuwse gemeenten en Provinciale Staten hebben het vervoerplan inmiddels goedgekeurd.

De Zeeuwse gedeputeerde ging gisteren na het in ontvangst nemen van de petitie nog in conclaaf met een vijftal buschauffeurs. Na afloop zei D’Hooghe desgevraagd dat Van der Maas er voor open staat het vervoerplan nog aan te passen en daarover in overleg te gaan met de chauffeurs. De gedeputeerde zegde toe nog eens goed te willen kijken naar de verhouding tussen vaste lijnen en het kleinschalig vervoer op afroep in het plan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer