Rémy Cointreau kampt met lagere vraag duurdere dranken in VS
Rémy Cointreau kampt op de Amerikaanse markt met een lagere vraag naar zijn duurdere alcoholische dranken. Het Franse drankenconcern, bekend van cognacmerk Rémy Martin, gaf mede daardoor een omzetwaarschuwing. De afgelopen jaren verkocht Rémy Cointreau juist meer drank doordat liefhebbers van likeur, cognac en whisky hun voorraden aanvulden tijdens de coronapandemie.
Het concern verwacht nu dat de omzet dit jaar met 15 tot 20 procent zal dalen. Eerder rekende het bedrijf nog op een onveranderde jaaromzet. Volgens Rémy Cointreau zal het herstel van de Amerikaanse omzet pas volgend jaar plaatsvinden, terwijl dat eerder in de tweede helft van het huidige boekjaar werd verwacht.
In een toelichting op de kwartaalcijfers gaf het bedrijf aan dat de situatie op de Amerikaanse markt „is verslechterd”, mede als gevolg van intensieve promotionele acties van concurrerende merken en de hogere rentetarieven. Het in Parijs gevestigde bedrijf zei verder de prijzen te blijven verhogen en het strikte kostenbeleid te handhaven om de winstmarges te beschermen. Ook zullen de advertentiebestedingen worden verminderd, vooral voor cognac. Het bedrijf wil daarmee 100 miljoen euro aan kosten besparen.
De teleurstellende resultaten van Rémy Cointreau vormen een nieuw bewijs voor de moeilijke tijden in de sector voor premiumdranken. De Italiaanse rivaal Campari kwam donderdag al met tegenvallende kwartaalresultaten. Ook het Franse luxeconcern LVMH, dat naast modemerken als Louis Vuitton en Christian Dior eigenaar is van champagnemerken Moët & Chandon en Dom Pérignon, zag de kwartaalomzet van zijn wijn- en sterke drankendivisie flink afnemen.