Israël vanuit Palestijns perspectief
Munther Isaac is een christen van Palestijnse komaf, geboren en getogen in Bethlehem. In 2020 publiceerde hij ”The other Side of the Wall”, dat in het Nederlands vertaald is door Riet Bons-Storm en Willemien Keuning.
Keuning is bestuurslid van Kairos-Sabeel en vertaalster van boeken van Palestijnse bevrijdingstheologen. De vertaling van dit boek werd dit voorjaar gepresenteerd tijdens een bijeenkomst in de Pauluskerk te Rotterdam.
Munther Isaac is in zijn geboorteplaats predikant van de lutherse kerk en decaan van het Bible College. Hij promoveerde in Oxford. De titel van zijn dissertatie luidt ”Bijbelse theologie van het Beloofde Land”.
Isaac heeft nu een bewogen boek geschreven waarin hij de Palestijnse stem aan de andere kant van de muur laat horen. Met de muur bedoelt hij de muur die de Israëlische overheid heeft opgetrokken tussen Israël en de Gazastrook en delen van de Westelijke Jordaanoever. Deze muur loopt ook langs Bethlehem en scheidt de lokale Palestijnse gemeenschap van de rest van de wereld. Voor Isaac symboliseert deze muur Israëls apartheidspolitiek, en vooral zijn gewelddadige bezetting van het land dat oorspronkelijk heeft toebehoord aan onschuldige en weerloze Palestijnen.
Het boek is een felle aanklacht tegen hen die de claim van het Joodse volk op het land Israël theologisch onderbouwen. Volgens Isaac zijn die theologen vooral blanke, westerse, rijke mannen. Zij bevinden zich hoofdzakelijk onder de evangelicals in de VS en Groot-Brittannië en in Nederland onder christenvrienden van Israël. Isaac verwijt hen dat zij de Bijbel verkeerd lezen als ze stellen dat de oudtestamentische landbelofte nog steeds actueel is. Sinds het Nieuwe Testament heeft de landbelofte afgedaan, aldus Isaac.
Daarnaast huldigen deze theologen volgens hem een verkeerde visie op de moderne geschiedenis van het Joodse volk. Het huidige Joodse volk is namelijk niet een-op-een gelijk te stellen met de oorspronkelijke inwoners van Israël in de oudtestamentische periode. Dit volk deelt niet de geschiedenis van het land Israël, kan zich niet beroepen op een rechtstreekse afkomst van de aartsvader Abraham en woonde tot 1948 niet in het land van de Bijbel. Zijn komst kort na WO II is een direct gevolg van het antisemitisme en de Holocaust, die het Westen heeft uitgevonden. In het Midden-Oosten komen volgens Isaac antisemitisme en Jodenhaat niet of nauwelijks voor. Kortom: de huidige Joodse bewoners van Israël hebben noch een religieus noch een volkenrechtelijk bestaansrecht om het land Israël als hun eigen land te claimen en moeten terug naar het Westen, waar ze vandaan komen.
De Joodse Israëliërs zijn bezetters van het land –te vergelijken met Duitse bezetting van Nederland tijdens WO II (voetnoot van de vertaalsters, blz. 172)– en onderdrukken de oorspronkelijke inwoners wreed. Voor dit koloniale beleid ontvangen Joden grote sommen geld vanuit het Westen, terwijl de Palestijnse economie jaarlijks immense schade oploopt. Samengevat: met steun van het Westen onderdrukt Israël de Palestijnen. Als Joden een veilig thuisland nodig hebben, dan moet het Westen gebieden afstaan als thuisland voor het Joodse volk, zo concludeert Isaac.
Zelfreflectie
Het ontbreken van enige vorm van kritische zelfreflectie op de rol van de Palestijnen voor, tijdens en na 1948, de gewelddadige en corrupte politiek van de PLO (nota bene, de naam van Yasser Arafat komt in dit boek niet eens voor!) is niet het gevolg van gebrek aan kennis van de breed geïnformeerde auteur; het is een politieke keuze. Met deze keuze verliest Isaac zijn geloofwaardigheid als wetenschapper, theoloog en christen. Hierdoor verzwaart hij het onrecht waaronder de Palestijnse bevolking in het algemeen en Palestijnse christenen in het bijzonder lijden. Want dat lijden aangedaan door zowel Joden alsook Palestijnen is er. Het gebed voor de vervolgde kerk in Gaza en op de Westelijke Jordaanoever vergezeld van de profetische oproep aan de internationale politiek om de uitzichtloze geweldsspiraal waarin beide partijen terecht zijn gekomen, te doorbreken, is broodnodig, ook in de Nederlandse kerkverbanden. Maar dit boek blokkeert het gebed en frustreert de profetische stem.
Het eenzijdige verhaal dat Isaac neerzet, kan rekenen op een voedingsbodem in de Nederlandse samenleving en kerk. Zijn pleidooi om het Joodse volk als een bezettende macht van de oorspronkelijk Palestijnse bevolking te zien, vindt vermoedelijk ingang bij een groeiende groep Nederlandse theologen en predikanten die de Bijbelse verbondenheid met het Joodse volk al dan niet bewust ontkennen. Wie zich wil verdiepen in het eenzijdig denken van deze groep en wil begrijpen hoe predikanten en theologen tot aanvechtbare historische en theologische, soms zelfs laakbare, uitspraken en beslissingen kunnen komen, moet Isaacs boek lezen.
Boekgegevens
De andere kant van de muur. Een Palestijns perspectief, M. Isaac; uitg. Warven; 233 blz.; € 19,95