Hermès verkoopt meer dure Birkin-tassen ondanks inflatie
De dure Birkin-handtassen van Hermès blijven ook in tijden van hoge inflatie ongekend populair. Vooral rijke shoppers in de Verenigde Staten en Europa kochten meer Birkin- en Kelly-tassen van het Franse modehuis. Hermès zag daardoor de verkopen met 16 procent stijgen in het derde kwartaal. Dat was meer dan analisten hadden verwacht.
Hermès deed het daarmee ook beter dan zijn grotere branchegenoot LVMH, het Franse moederbedrijf achter luxemerken als Louis Vuitton en Christian Dior dat eerder deze maand met tegenvallende verkoopcijfers kwam. Hermès is „een klasse apart”, schreef analist Thomas Chauvet van de Amerikaanse bank Citigroup in een reactie op de kwartaalcijfers. Het bedrijf, ook bekend van zijn zijden sjaaltjes, profiteert volgens hem van een grote groep trouwe, welgestelde klanten.
Daarnaast zorgt de beperkte productiecapaciteit van de gewilde handtassen voor schaarste en achterstand in de bestellingen en een groter prijszettingsvermogen van het bedrijf. De verkopen in China, Taiwan, Hongkong en Macau waren „robuust” in vergelijking met een bijzonder sterk kwartaal vorig jaar, zei financieel directeur Eric du Halgouët in een toelichting op de cijfers. Hij voorziet voorlopig echter geen terugkeer van Chinese toeristen naar Europa. Die kiezen er volgens hem vooral voor om regionaal te reizen.
Ondanks de onzekere wereldwijde omgeving blijft het concern ook vol vertrouwen over de rest van het jaar. Hermès stelt begin deze maand nog geen verandering te hebben gezien in de winkeltrends, maar het bedrijf blijft wel alert op de potentiële impact van de recente geopolitieke gebeurtenissen op het toerisme. Zo ging Frankrijk eerder deze maand over op het hoogste niveau van het terrorismealarm na een fatale steekpartij op een leraar.