Opvallend neutrale uitstraling
Ondanks de grote aandacht voor elektrische modellen koopt zo’n 70 procent van de Nederlanders nog steeds een benzineauto. Een voorbeeld is deze nieuwe Honda ZR-V, voorzien van een hybride aandrijflijn.
Honda vult met deze nieuweling een ruimte tussen de bestaande, compacte HR-V en de grote CR-V. De 4,56 meter lange ZR-V is een voldoende ruime vijfzitter met een relatief bescheiden bagagevolume van 380 liter – dat had, gezien de buitenafmetingen, meer mogen zijn.
De ZR-V heeft een uitzonderlijk neutrale uitstraling. Dat zal veel mensen aanspreken die niet van opvallende auto’s houden. De vormgeving zou kunnen passen bij Ford, Mazda en een heel klein beetje ook bij Porsche.
Honda ging bij het ontwerpen van de binnenkant ook voor neutraal door weinig opvallende kleuren te kiezen. Beter gezegd: in het interieur is nauwelijks kleur te bekennen. Alles is zwart met metaalkleurige accenten. Maar het algehele kwaliteitsniveau blijkt uitstekend. De materialen voelen prettig aan.
De console tussen de voorstoelen verdient een nadere bestudering, omdat er nogal wat functies in verzameld zijn. Zo wordt de automaat van hieruit louter met knoppen bediend. Dat is even wennen. Ondanks dat de ZR-V een centraal scherm vol functies heeft, zijn er voor de basisbehoeften een beperkt aantal knoppen direct binnen handbereik.
De aandrijflijn komt overeen met die van de eveneens splinternieuwe CR-V: een 2 liter benzinemotor, bijgestaan door een elektromotor. Alleen is de ZR-V iets minder kwistig met zijn vermogen, 184 pk. Gelukkig is de auto ook wat lichter, waardoor hij naar behoren presteert.
Waar de Honda ZR-V echt in uitblinkt, is het rijgedrag. Honda heeft gekozen voor een prettige afstemming van het onderstel. Bovendien worden afrolgeluiden en ook buitengeluiden keurig weggefilterd. Er heerst aan boord een serene rust.