Limburg bekijkt gevolgen overname Arriva door investeerder
De provincie Limburg gaat bekijken of ze de overeenkomst met Arriva wil aanhouden of beëindigen nu de vervoerder van eigenaar is gewisseld. Deutsche Bahn heeft de vervoerder verkocht aan de Amerikaanse investeerder I Squared Capital. In de voorwaarden van de overeenkomst tussen Arriva en de provincie is opgenomen dat Limburg de samenwerking mag afbreken als de vervoerder van eigenaar wisselt.
Statenleden van de PvdA in onder meer Limburg stelden deze week vragen over de overname, die donderdag werd bevestigd. De partij maakt zich „grote zorgen” dat een publieke voorziening (het openbaar vervoer) wordt gekocht door „een bedrijf dat vooral winst wil maken”. Arriva rijdt door heel Limburg met treinen en bussen.
Mocht de provincie de overeenkomst met Arriva willen beëindigen, dan zal ze wel met goede argumenten moeten komen, zo legt een woordvoerder namens gedeputeerde Jasper Kuntzelaers (ook PvdA) uit. Het besluit moet ergens komende maanden vallen. Gedeputeerde Staten heeft juridisch advies ingewonnen, onderzoek naar de investeerder gedaan en gesprekken gevoerd met het bedrijf, Deutsche Bahn en Arriva zelf. Provinciale Staten wordt „op zeer korte termijn” ingelicht over de uitkomsten in een besloten bijeenkomst.
Als de provincie nu verdergaat met Arriva, moet uiterlijk eind 2025 besloten worden over verlenging van de overeenkomst. Die loopt tot 2031.
De overname heeft geen gevolgen voor de vernieuwing van de Maaslijn, legt de woordvoerder uit. De verbetering van het spoor ligt namelijk bij beheerder ProRail. Arriva-treinen rijden op de Maaslijn, tussen Nijmegen en Roermond, op diesel en over enkel spoor. Over verbetering van het drukke traject wordt al jaren gesoebat. Zo werd de aanbesteding uitgesteld om schaarste aan materieel door de oorlog in Oekraïne.
Deze maand komt ProRail naar verwachting met informatie over de nieuwe aanbesteding. Zodra het nieuwe spoor er ligt, kan Arriva met vernieuwde treinen gaan rijden. Die afspraken horen bij de lopende overeenkomst tussen de provincie en de vervoerder en daar kan I Squared Capital volgens de woordvoerder niet aan sleutelen.