Duur nakomertje met slimme indeling

Gelokt door de successen van de grote merken in het middenklasse MPV-segment heeft Honda de nieuwe FR-V ontwikkeld. De auto maakt zijn debuut nadat vele hem zijn voorgegaan. Is de FR-V nummer dertien in een dozijn of is hij een welkome aanwinst?

Arno Witvliet
4 February 2005 09:41Gewijzigd op 14 November 2020 02:11
De Honda FR V is een opvallende verschijning met een praktische zitplaatsconfiguratie. Hij is uitstekend afgewerkt, plezierig in de omgang, maar wel vrij prijzig. Foto Anton Dommerholt
De Honda FR V is een opvallende verschijning met een praktische zitplaatsconfiguratie. Hij is uitstekend afgewerkt, plezierig in de omgang, maar wel vrij prijzig. Foto Anton Dommerholt

Honda maakt sinds jaar en dag uitstekende wagens. Kwalitatief behoren Honda’s tot de top. De Civic en Accord zijn daar goede voorbeelden van. Het onderstel en de motoren van Honda’s zijn doorgaans prima. Voor een hoge kwaliteit vraagt Honda ook een dito prijs. Niet voor niets wordt Honda wel de Japanse BMW genoemd.

Overeenkomsten met dit Duitse premium merk zijn er genoeg. Het voornaamste verschil tussen BMW en Honda is echter dat eerstgenoemde in de beleving van de consument echt een ”premium brand” is waarvoor hij bereid is een hogere prijs te betalen. Honda wordt niet of in ieder geval veel minder als zodanig ervaren.

Dat is ook meteen de reden dat Honda’s schaarse verschijningen zijn en BMW’s niet. De meerprijs die een Honda kost ten opzichte van een vergelijkbare Toyota of Mazda wordt alleen betaald door de consument die de topklasse afwerking en de technische kwaliteiten op de juiste waarde weet te schatten. En daar zijn er niet bijzonder veel van, getuige Honda’s verkoopcijfers.

De nieuwe Honda FR-V is een verschijning waar wisselend over wordt gedacht. De een vindt het wel een stoere auto, terwijl de ander de eerste aanblik „helemaal niks” vindt. De vormgeving van de flanken en de achterzijde doet sterk denken aan de BMW X5, terwijl de voorzijde wel wat lijkt op de Mercedes A-klasse. Verder heeft de FR-V hier en daar iets weg van een Toyota.

Niet echt spaarzaam
Tot de komst van Honda’s eerste in eigen huis ontwikkelde 2.2 liter viercilinder i-CDTi turbodiesel is de FR-V voorzien van twee moderne viercilinder zestienkleps benzinemotoren. De kleinste heeft een cilinderinhoud van 1,7 liter en is goed voor een maximumvermogen van 92 kW/125 pk. De grootste bevindt zich onder de motorkap van het beproefde exemplaar en haalt uit 2,0 liter cilinderinhoud maximaal 110 kW/150 pk. Hiermee is de auto tot prima prestaties in staat. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u vergt 10,5 seconden en de topsnelheid is 195 km/u.

De Honda maakt dan ook geen futloze indruk. De krachtbron draait opvallend mooi rond en houdt zich ook bij hogere snelheden keurig gedeisd. Erg spaarzaam is de auto echter niet. Gemiddeld verstookte hij tijdens de testperiode elke 10,2 kilometer een liter benzine.

De FR-V beschikt over een prima onderstel. De auto is comfortabel geveerd, maar voelt allerminst slap en onduidelijk aan. Vering en demping zijn goed, zodat de Japanner prima raad weet met de verwerking van oneffenheden in het wegdek. Misschien zou de demping bij de voorwielen nog iets steviger kunnen, maar dat lijkt vooral een kwestie van smaak. De overhelneigingen in bochten worden goed gecontroleerd, maar de ingaande beweging kan wat strakker worden afgedempt.

Desalniettemin is de FR-V een fijn rijdende auto die een prima combinatie van comfort en sportiviteit biedt. De auto rijdt en stuurt niet zo strak als een Focus C-Max, maar is comfortabeler, zonder veel concessies. De besturing is scherp en gevoelig genoeg. Erg prettig is de handgeschakelde zesversnellingsbak, waarvan de pookknop uit het dashboard steekt.

Middenstoel
Het interieur van de nieuwe FR-V is allesbehalve dertien in een dozijn. De Japanner beschikt namelijk over zes zitplaatsen, die over twee zitrijen zijn verdeeld. Die indeling is bekend van de Fiat Multipla. Zowel voor- als achterin bevinden zich drie stoelen.

De voorste middenstoel is een vermelding waard. Hij kan dienen als zitplaats, als brede armsteun én als opbergruimte. Bovendien zijn alle zes de stoelen separaat in lengterichting verstelbaar, zodat de middelste zitplaats wat verder naar achteren geschoven kan worden. Hierdoor zit je voorin niet noodzakelijk schouder aan schouder en heeft vooral de bestuurder extra bewegingsvrijheid.

De achterstoelen kunnen worden verzonken, zodat een vlakke laadvloer ontstaat. Bij normale bezetting heeft de bagageruimte een inhoud van 439 liter, met opgeklapte achterstoelen is er 1036 liter beschikbaar.

Verder maakt de FR-V indruk door de kwaliteit van de gebruikte materialen en de wijze waarop het geheel is afgewerkt. Alles voelt goed aan en steekt bijzonder strak in elkaar. Ook de ergonomie is in orde. Het geheel is overzichtelijk en laat zich prettig bedienen. Bakken, vakken, bekerhouders en opberglades zijn ruimschoots voorhanden, zoals het een auto in dit segment betaamt. Alleen, de knoppen voor de elektrisch bedienbare ramen zitten op een vreemde plek.

De Honda FR-V is een opvallende verschijning met een praktische zitplaatsconfiguratie. Verder is hij uitstekend afgewerkt en plezierig in de omgang. Het voornaamste bezwaar betreft de prijs. Die zal zeer bepalend zijn voor het succes van de FR-V.

Techniek

Cilinderinhoud: 1998 cc; maximumvermogen: 110 kW/150 pk bij 6500 tpm; maximumkoppel: 192 Nm bij 4000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 10,5 seconden; topsnelheid: 195 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4285 mm; breedte: 1810 mm; hoogte: 1610 mm; wielbasis: 2685 mm; gewicht: 1418 kilogram; inhoud bagageruimte: 439-1036 liter; brandstoftank: 58 liter; Honda FR-V 1.7i: 25.990 euro; Honda FR-V 2.0i Executive: 33.160 euro.

Waardering

Plus: afwerking, transmissie, uitrusting, variabiliteit

Min: prijs

Alternatieven:

Mitsubishi Grandis 2.4 Intense: 31.195 euro

Apart ogende auto met royale hoeveelheid binnenruimte. Goede prijs en uitrusting. Prettig onderstel ook. De 2,4 liter zestienklepper is goed voor 121 kW/165 pk en zorgt voor prima prestaties. In zes- en zeven persoons-uitvoering leverbaar.

Renault Grand Scénic 2.0T Dynamique Luxe: 31.745 euro

Er rijden veel Grand Scénics rond, maar slechts weinige met een 121 kW/165 pk sterke 2,0 liter turbomotor onder de kap. Fijne auto met slimme indeling. Rijke uitrusting. Zeven zitplaatsen zijn standaard.

Volkswagen Touran 2.0 16V FSI Highline: 33.370 euro

Standaard vijf en optioneel zeven zitplaatsen. De Touran is een prachtig afgewerkte en mooi gebouwde auto. Heeft een 110 kW/150 pk sterke direct ingespoten 2,0 liter zestienklepper onder de kap. Volkswagen vraagt eigenlijk te veel geld voor deze auto.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer