Adverteerders keren terug naar X, maar geven minder uit
Adverteerders keren langzaam maar zeker weer terug naar het socialemediaplatform X, maar geven minder uit aan reclame. Dat heeft X-topvrouw Linda Yaccarino laten weten tijdens een bijeenkomst met bankiers.
Sinds het voormalige Twitter vorig jaar werd overgenomen door miljardair Elon Musk namen de reclame-inkomsten fors af. Bedrijven namen een afwachtende houding aan vanwege de grote veranderingen die Musk bij de berichtendienst, onlangs door hem omgedoopt tot X, wilde invoeren. Vorige maand was de advertentie-inkoop nog 60 procent lager dan voor de overname.
Inmiddels is 90 procent van de grote adverteerders weer terug, volgens Yaccarino. Maar de reclame-inkomsten liggen volgens haar nog niet op het oude niveau, omdat adverteerders minder grote budgetten hebben. Yaccarino, die Musk in juni opvolgde als bestuursvoorzitter, probeerde met de bijeenkomst de bankiers voor haar te winnen.
Voordat Musk het bedrijf kocht, genereerde Twitter jaarlijks ongeveer 5 miljard dollar aan omzet. Bijna 90 procent daarvan was afkomstig uit advertenties.
Musk nam Twitter vorig jaar voor 44 miljard dollar over en zadelde het in San Francisco gevestigde bedrijf op met 13 miljard dollar aan schulden. Persbureau Bloomberg berekende eerder dat X jaarlijks ongeveer 1,2 miljard dollar aan rente moet betalen over zijn schulden. De grillige besluitvorming van Musk, die meer dan 75 procent van het Twitter-personeel ontsloeg, wekte bij kredietverstrekkers tot dusver weinig vertrouwen.
Eerder dit jaar was de waarde van X volgens analisten gedaald tot slechts een derde van de aankoopprijs.