ING verwacht minder nieuwe trucks vanwege gestegen rente
Transporteurs zullen volgend jaar minder nieuwe trucks kopen, verwachten economen van ING.
Dat komt omdat de rente flink is gestegen, de vraag naar transporten daalt en de prijzen voor nieuwe trucks en trailers hoog blijven. Ook heeft de sector nog steeds te maken met een tekort aan chauffeurs.
Vorig jaar kampte de transportsector nog met meer problemen, zoals een chiptekort en productiebeperkingen. Die zijn nu voorbij. Fabrikanten hebben de productie van trucks en trailers opgeschroefd en transporteurs kochten weer flink meer trucks en trailers. Volgend jaar worden er echter 12 procent minder trucks verkocht dan dit jaar, volgens ING, terwijl er dit jaar ook al sprake is van een afname.
Ondanks de ommekeer op de transportmarkt blijven transporteurs wel investeren in nieuwe elektrische wagens. Ze moeten hun oude wagens op fossiele brandstoffen vervangen omdat enkele tientallen gemeenten een zogeheten zero-emissiezone willen invoeren voor het leveren van goederen in de binnenstad. In die gebieden mogen vanaf 1 januari 2025 alleen nog voertuigen komen om bijvoorbeeld winkels te bevoorraden als die geen CO2 of andere vervuilende stoffen uitstoten.
Vooral grotere retailers en hun transporteurs willen daarom al snel over op elektrische wagens, maar lang niet alle opdrachtgevers willen hiervoor extra betalen, meldt ING verder. Daarom kiezen sommige bedrijven nog voor een vrachtwagen op diesel of ze besluiten om de aankoop van een elektrische truck uit te stellen. Kleine en middelgrote transporteurs hebben het meest last van de hoge kosten voor elektrische vrachtwagens.
Twee maanden geleden waarschuwde duurzaamheidsmanager Erik Slaaf van ING al dat ondernemers met een bestelwagen op benzine of diesel over anderhalf jaar geen klussen meer aan kunnen nemen in zero-emissiezones. Veel ondernemers hielden daar toen volgens hem onvoldoende rekening mee.