Binnenland

Vijfde baan Schiphol later in gebruik

De luchthaven Schiphol kan niet vanaf 1 januari 2003 gebruikmaken van de vijfde baan, hoewel die dan klaar is. Na de val van het kabinet vindt de Eerste Kamer de behandeling van de Luchtvaartwet politiek te gevoelig liggen om nog met de teruggetreden verkeersminister Netelenbos te bespreken. Volgens Schiphol zijn de gevolgen „funest” voor vliegveld en omwonenden.

ANP
18 April 2002 11:16Gewijzigd op 13 November 2020 23:31

Door de lange procedures die nog volgen als de wet later dit jaar wel door de Senaat wordt aangenomen, kunnen de nieuwe geluids- en milieunormen voor het vijfbaanse vliegveld niet op tijd ingaan.

De Eerste Kamer twijfelde sowieso aan de kwaliteit van de gewijzigde Luchtvaartwet en wilde nader advies inwinnen. Veel senatoren menen dat het document onduidelijk in elkaar zit, onder meer in relatie tot Europese regels. Netelenbos deed de afgelopen tijd verschillende pogingen de Kamer ervan te overtuigen dat de wet snel aangenomen moest worden.

De bewindsvrouw wilde woensdag nog niet op de nieuwe situatie reageren. Hoewel de verkeerswoordvoerders van de Eerste Kamer onderling al akkoord zijn, besluiten de fractievoorzitters namelijk pas dinsdag definitief de wet voorlopig niet te behandelen. Om dezelfde reden wil Schiphol ook nog niet officieel reageren.

Een woordvoerster van de luchthaven schetst echter wel de volgens haar funeste gevolgen van het besluit. De aanleg van de extra start- en landingsbaan is waarschijnlijk in november afgerond. Vanaf 1 januari zouden dan bij goed zicht al vliegtuigen mogen landen; het zogenoemde invliegen. Eind 2003 zou de baan volledig in gebruik worden genomen.

Volgens de zegsvrouw zullen drukbewoonde gebieden zoals Buitenveldert, Amstelveen en Zwanenburg door de vijfde baan veel minder last hebben van lawaai en wordt het gebied veiliger. De vertraging van de ingebruikneming is bovendien een economische strop voor de luchthaven, die ambitieuze uitbreidingsplannen op de agenda heeft staan.

De Tweede Kamer heeft woensdag besloten dat de demissionaire minister Netelenbos nog deze week moet schetsen wat „de mogelijkheden” zijn nu de wet niet op tijd is behandeld. In diezelfde vergadering besloten de verkeerswoordvoerders de eventuele privatisering van Schiphol ook niet meer voor de verkiezingen te bespreken. Momenteel is er een kamermeerderheid tegen privatisering. Luchthavendirecteur Cerfontaine hoopt dat dit na de verkiezingen anders ligt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer