Voorrang van fietser op rotonde onveilig
Fietsers op rotondes met vrijliggende fietspaden zijn veiliger als ze geen voorrang hebben op autoverkeer. Als op al deze rotondes auto’s voorrang krijgen op fietsers, kan dat per jaar vijftig tot zeventig ziekenhuisgewonden schelen, blijkt uit een onderzoek dat de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) woensdag publiceerde.
In Nederland liggen binnen de bebouwde kom 600 tot 800 rotondes met vrijliggende fietspaden. De voorrangsregeling is niet overal hetzelfde. In 60 procent van de gevallen hebben fietsers voorrang.
De SWOV heeft voor beide varianten de consequenties onderzocht en komt tot de conclusie dat een fietser zonder voorrang veiliger is. Een eenduidige verklaring hebben de onderzoekers niet. Mogelijk denken automobilisten ten onrechte dat ze voorrang hebben. Volgens de andere veronderstelling moeten bestuurders bij het verlaten van een rotonde alert zijn op (te) veel gevaren.
De aanbeveling van het nationale kennisplatform voor infrastructuur CROW luidt al jaren dat fietsers voorrang moeten hebben op rotondes. „In afwachting van vervolgonderzoek is het uit veiligheidsoogpunt beter om fietsers op rotondes binnen de bebouwde kom uit de voorrang te halen”, aldus een woordvoerder.
Belangenorganisaties zien geen enkele aanleiding om bestaande aanbevelingen te herzien. De Fietsersbond hoopt dat wegbeheerders vasthouden aan de bestaande richtlijnen. „Onduidelijkheid ontstaat juist door automobilisten wel voorrang te geven en fietsers niet. Voorrang voor fietsers op rotondes sluit aan bij de standaardregel: rechtdoor gaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer.”
„Automobilisten houden zich niet aan de regels en fietsers moeten zich daarom aanpassen? Dat is de omgekeerde wereld”, aldus een verontwaardigde reactie van verkeersveiligheidsorganisatie 3VO. Een woordvoerder stelt dat rotondes uniform moeten worden ingericht. „Aanbevelingen zijn te vrijblijvend. Gemeenten moeten daar beter op letten.”
Ook de ANWB pleit ervoor om de eerder afgesproken voorrangsregels voor fietsers toe te passen en te streven naar eenduidigheid van aanleg en aanduiding van voorrangssituaties van rotondes. De winst voor de verkeersveiligheid van fietsers zal dan volgens de ANWB minimaal gelijk zijn aan de winst die de SWOV voorspelt door de landelijke richtlijn te veranderen en fietsers geen voorrang meer te verlenen bij rotondes binnen de bebouwde kom.