BinnenlandZeilschepen

Minister Harbers biedt excuses aan richting nabestaanden dodelijke ongelukken op historische schepen

Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) biedt de nabestaanden van twee dodelijke slachtoffers van ongelukken op historische zeilschepen excuses aan. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) meldde woensdag dat het toezicht op de zogeheten bruine vloot van oude zeilschepen onvoldoende is.

Redactie binnenland
28 September 2023 14:07Gewijzigd op 28 September 2023 14:10
Zeilschepen in de haven. De OVV heeft onderzoek gedaan naar de veiligheid van de historische zeilvloot. beeld ANP, Jilmer Postma
Zeilschepen in de haven. De OVV heeft onderzoek gedaan naar de veiligheid van de historische zeilvloot. beeld ANP, Jilmer Postma

„De conclusies zijn glashelder”, schrijft Harbers in een brief aan de Tweede Kamer. Niet alleen zijn ministerie, maar ook de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft te weinig gedaan met de aanbevelingen uit een eerder rapport uit 2017. Alle betrokken partijen hebben gezamenlijk niet de veiligheid geboden die opvarenden mogen verwachten. Dat vind ik erg en raakt mij diep.” Harbers schrijft de nieuwste aanbevelingen van de OVV op te volgen, zoals een betere samenwerking tussen ministerie en ILT. „Ik zal er op toezien dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt.”

Vorig jaar overleed een 79-jarige man op het zeilschip de Wilhelmina, nadat een giek afbrak. Een paar maanden daarna kwam een 12-jarig meisje op het zeilschip Risico om het leven, eveneens door een afgebroken giek. In 2016 en 2019 waren er ook dodelijke ongelukken op historische zeilschepen. Ook toen was er sprake van houtrot in de giek.

De ILT onderschrijft de conclusies van het OVV-rapport. De organisatie sluit zich daarom aan bij een zogeheten taskforce die Harbers in een brief aan de Tweede Kamer aankondigt. Binnen twee maanden moet die groep concrete vervolgacties hebben uitgewerkt. Verder gaat de toezichthouder extra inspecties uitvoeren.

„De ILT begrijpt dat mensen zich afvragen of ze nog met een gerust gevoel aan boord kunnen gaan van een historisch zeilschip. Daarom gaat de ILT samen met het ministerie en andere partijen hard werken om te zorgen dat de kans op een herhaling van deze vreselijke ongelukken zo klein mogelijk wordt”, verklaart de toezichthouder.

Schippers wijzen met de vinger naar controleurs die verantwoordelijk zijn voor het toezicht op historische zeilschepen. De inspecteurs zouden niet genoeg kennis hebben over de schepen die zij bezoeken. Dat gaven de schippers woensdag aan na afloop van de presentatie van het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).

Een van die scheepsmannen is Len Pool. Hij sprak zijn zorgen uit over eventuele maatregelen naar aanleiding van het OVV-rapport. „Ik denk dat er nu geschoven gaat worden met regels door mensen die van toeten noch blazen weten. En dat het er dan niet veiliger op wordt”, vreest Pool.

Andere schippers hekelen ook gebrek aan kennis bij bureaus die veiligheidscertificaten afgeven. Er waren na afloop van de presentatie van het rapport ook veel vragen van schippers. Veel van hen vroegen zich af hoe ze hun schepen veilig kunnen houden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer