Chloortrein eerder op eindstation dan gepland
Akzo Nobel verwacht al in april volgend jaar de chloortrein van het spoor te kunnen halen. Dat meldde een woordvoerder van het chemieconcern woensdag. De omstreden chloortransporten over het spoor zouden eerder pas medio 2006 beëindigd worden.
Het einde van de chloortransporten per spoor hangt samen met de oplevering van een nieuwe chloorfabriek in Delfzijl. Aanvankelijk liep de bouw van de fabriek vertraging op, omdat onduidelijk was of de Europese Unie zou instemmen met de subsidie die het Rijk wil geven.
Inmiddels is een groot deel van de vertraging ongedaan gemaakt en lijkt het erop dat de treinen met het giftige chloor al eind april 2006 uitgerangeerd zijn. De nieuwe fabriek moet dan wel goed functioneren, houdt de woordvoerder van Akzo Nobel nog een slag om de arm.
De chloortransporten rijden sinds eind jaren zeventig tussen Groningen en Rotterdam. Aanvankelijk ging het wekelijks om ongeveer elf treinen van elk twaalf wagons. Tegenwoordig rijden er nog maar twee treinen per week.