Vrachtschip Fremantle Highway onderweg naar Rotterdam
Het vrachtschip Fremantle Highway is donderdag aan het einde van de middag onderweg van de Groningse Eemshaven, waar het de afgelopen maanden lag, naar Rotterdam. Enkele tientallen belangstellenden hadden zich verzameld in de haven om te zien hoe het schip versleept werd.
Aan boord van het vrachtschip, dat auto’s vervoerde, brak in de nacht van dinsdag 25 op woensdag 26 juli brand uit. Het blussen duurde dagen, waarna het op 3 augustus naar de Eemshaven kon worden gesleept.
De Fremantle wordt naar Damen Shiprepair Rotterdam in de Botlek gebracht. De verwachting is dat het tussen de 24 en 36 uur duurt om het schip daar te krijgen. Damen verwacht het schip zaterdag rond het middaguur, maar het verloop is afhankelijk van de weersomstandigheden, aldus het bedrijf. Het schip zal in dok 5 worden afgemeerd.
De brand brak uit terwijl het schip op volle zee ten noorden van Ameland lag. Daarbij viel een dode en raakten meerdere mensen gewond. De bemanning bestond uit 23 mensen, van wie 22 met de Indiase nationaliteit. Het schip had 3784 auto’s aan boord, waarvan een kleine vijfhonderd elektrische. Bij Damen zullen opruimwerkzaamheden en inspecties worden uitgevoerd naar aanleiding van de brand. De werkzaamheden zullen zo’n vier tot vijf maanden in beslag nemen, verwacht Damen.
Op 10 augustus vloog bij het uitladen een elektrische auto in brand. Verder verliep het opruimen volgens Boskalis zonder incidenten. De oorzaak van de brand is nog niet bekend.
De managing director van Damen Shiprepair Rotterdam Peter Altena zegt er trots op te zijn „dat we in opdracht van KOOLE Contractors de Fremantle Highway kunnen accommoderen”. Hij noemt het „een groot goed dat we in Nederland zelf nog ruimte hebben om dit soort projecten ongestoord en veilig voor mens, natuur en milieu uit te voeren”.
Een woordvoerder van KOOLE Contractors legt uit dat het schip de komende maanden waar mogelijk gerepareerd wordt. „Het wordt gedeeltelijk ontmanteld om reparatiewerkzaamheden uit te kunnen voeren. Wat niet beschadigd is, wordt bewaard om later eventueel weer op te bouwen”, zegt hij. „Het doel en het leuke hiervan is, dat we proberen te verwijderen wat beschadigd is, de rest te repareren en het schip weer varend te krijgen.” Wat er daarna met het schip gebeurt is nog niet duidelijk.