Kroes in aanvaring met lidstaten over staatssteun
Europees commissaris Kroes (Mededinging) ondervindt tegenstand bij haar plannen om de regels voor het verlenen van financiële overheidssteun aan bedrijven en regio’s aan te scherpen. Vier lidstaten tekenen nadrukkelijk verzet aan.
De liberale politica gaf vorige week als haar opvatting dat er een einde moet komen aan subsidies voor grote noodlijdende concerns. Zij ziet de middelen liever besteed aan kleine bedrijven in innoverende sectoren. Voorts pleitte zij ervoor de geldstroom van rijke landen in de richting van hun zwakkere gebieden af te schaffen, om te vermijden dat de armere EU-partners uit Oost-Europa relatief verder achteropraken.
Duitsland, Groot-Brittannië en Oostenrijk hebben inmiddels schriftelijk kritiek geuit op de zienswijze van Kroes. Van Franse zijde zou eenzelfde soort brief onderweg zijn. De betrokken ministers waarschuwen voor negatieve effecten op de werkgelegenheid. Zij willen euro’s blijven uitdelen aan regio’s die niet langer recht hebben op EU-bijdragen. Duitsland bijvoorbeeld wenst de ruimte te behouden om de vroegere DDR te helpen. De rechtstreekse betalingen uit Brussel zullen in de toekomst vooral naar de nieuwe lidstaten uit het voormalige Oostblok gaan.
Ondertussen dreigt Kroes de Franse overheid aan te pakken in verband met het niet naleven van afgesproken bepalingen rond het verstrekken van staatssteun aan het conglomeraat Alstom. Vorig jaar juli hechtte haar voorganger, de Italiaan Monti, goedkeuring aan een reddingsplan voor deze onderneming, maar hij verbond daaraan wel voorwaarden. Zo diende de markt voor treinstellen volledig te worden geliberaliseerd, teneinde concurrentie van buitenlandse fabrikanten mogelijk te maken en de beschermde positie van Alstom af te bouwen.
Tot dusver is er op dit punt echter niets gebeurd. Kroes heeft nu minister van Financiën en Economie Gaymard gemaand binnen enkele weken alsnog de beoogde maatregelen te treffen. Doet hij dat niet, dan zal zij het Europese Hof van Justitie in Luxemburg een klacht voorleggen en vragen de financiële operatie van 2,3 miljard euro illegaal te verklaren. Eventueel moet het geld worden terugbetaald.
Alstom, met 77.000 werknemers, vervaardigt onder meer stroomturbines, TGV’s en cruiseschepen. Het bedrijf, dat in problemen verkeert als gevolg van strategische fouten, minder orders en hoge schulden, fungeert als een paradepaardje van de industrie in Frankrijk. Er is om die reden Parijs veel aan gelegen de industriële gigant voor een faillissement te behoeden.
Het ministerie van de genoemde bewindsman bevestigt dat er gesprekken lopen met Brussel over de kwestie. Een woordvoerder zegt dat de regering haar best doet om de voorschriften op te volgen, maar dat het parlement de noodzakelijke wetgeving nog niet heeft behandeld.