\*Nederlander maakt zich vaker zorgen over hoge vaste lasten
De hoge vaste lasten lijken steeds meer Nederlanders boven het hoofd te groeien. Dat bleek woensdag uit onderzoek van vergelijkingssite Pricewise.
Het recente onderzoek van de prijsvergelijker wijst uit dat meer dan de helft van de Nederlanders zich zorgen maakt over de hoogte van hun vaste lasten. Volgens directeur Hans de Kok lijkt er voorlopig ook geen eind te komen aan de stijging van de vaste lasten.
Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) verwachtte eerder dit jaar dat het financieel gezien voor de meeste huishoudens een jaar van bijkomen en herstellen zou worden, maar Pricewise meldt dat de gemiddelde koopkracht van de Nederlanders tot nu toe achteruitgaat met 1,1 procent.
Inflatie
Daarnaast verwacht het Centraal Planbureau (CPB) dat de inflatie dit jaar en in 2024 op een relatief hoog niveau zal blijven van respectievelijk 3,9 procent en 3,8 procent.
„De inflatie ligt nu weliswaar op 3 procent, maar deze hakt er nog steeds flink in”, zegt De Kok. De benzineprijzen zijn volgens hem sinds afgelopen zomer weer enorm gestegen en Nederlanders maken zich al maanden zorgen over de energierekening. „De zomer drukte de energiekosten, maar langzaam komt de winter er weer aan en aan het einde van het jaar vervalt het prijsplafond. Velen weten nog niet wat dat voor hen gaat betekenen”, aldus De Kok.
Het Nibud geeft daarnaast aan dat het zichtbaar is dat veel Nederlanders gebukt gaan onder de hoge vaste lasten en stijgende uitgaven. Een derde van de huishoudens ontvangt betalingsherinneringen, 21 procent heeft een betalingsregeling getroffen en 10 procent van de huishoudens heeft een voorschot op het salaris gevraagd. Niet minder dan 28 procent van de te laat betaalde rekeningen is van de zorgverzekering en 27 procent van de energierekening.
Verzekeringen
Besparen op de vaste lasten is volgens De Kok nu belangrijker dan ooit. Naast de energierekening geldt dat volgens hem ook voor andere vaste lasten zoals internet, tv en verzekeringen.
Consumenten kunnen niet alleen daarop besparen, maar ook in de supermarkt. Uit dinsdag gepubliceerd onderzoek van accountants- en adviesbureau Deloitte blijkt dat driekwart van de consumenten zijn koopgedrag heeft aangepast vanwege de gestegen prijzen. In hetzelfde onderzoek vorig jaar betrof dit nog twee derde van de consumenten. Ondervraagden geven aan dat zij goedkopere producten kopen en vaker kiezen voor aanbiedingen.
Voor het tweede jaar op rij zegt een kleine 90 procent van de Nederlandse consumenten zich bovendien zorgen te maken over de stijgende prijzen van levensmiddelen.