Economie

Schuldeisers trekken faillissementsaanvraag Air Exel in

De schuldeisers hebben de faillissementsaanvraag voor Air Exel ingetrokken. De luchtvaartmaatschappij is een afbetalingsregeling overeengekomen, zei commercieel directeur P. Janmaat van de onderneming dinsdagavond. Hij verwacht dat Air Exel woensdag zijn vluchten hervat.

ANP
1 February 2005 19:42Gewijzigd op 14 November 2020 02:10

Air Exel is onderdeel van de luchtvaartgroep EAG van Erik de Vlieger. Een van de schuldeisers, Denim Air in Eindhoven, kreeg nog 120.000 euro van het bedrijf. Denim–directeur L. Jansson zei eerder dinsdag geen hoop te hebben dat De Vlieger binnenkort over de brug zou komen. Ook Eindhoven Airport krijgt nog een aanzienlijk bedrag van Air Exel.

De onderneming praat met twee potentiële investeerders over een financiële injectie. „Op deze kwakkelende manier kunnen we niet verder gaan", zei Janmaat. Woensdag komt hij met meer informatie over de toekomst van Air Exel.

De problemen bij het bedrijf werden dinsdag zo nijpend dat alle vluchten vanaf Eindhoven Airport en het vliegveld van Maastricht werden geannuleerd. KLM Cityhopper nam de vluchten vanaf Maastricht naar Amsterdam over.

Het noodlijdende Air Exel moest vorige week ook al de vluchten van en naar Eindhoven schrappen. De luchthaven weigerde de maatschappij toegang wegens een forse betalingsachterstand. Nadat het een afbetalingsregeling had getroffen, kon Air Exel tijdelijk op de luchthaven vliegen. Het bedrijf voerde onder meer vluchten uit naar Parijs en Londen.

Ook het moederbedrijf EAG (ExelAviationGroup) zit in grote problemen. Binnenkort wordt waarschijnlijk surseance aangevraagd. Tijdelijk directeur Bart Drechsel stapte maandag op wegens een conflict met De Vlieger. De Amsterdamse zakenman moet de luchtvaartgroep nu zelf leiden.

Volgens Harm Prins, oud–topman van EAG, is KLM mede schuldig aan de financiële perikelen. In een contract dat KLM en de Exel–groep in 2003 sloten, staat dat EAG een nieuwe luchtvaartmaatschappij op de Antillen zou oprichten. Volgens Prins bepaalt de overeenkomst dat KLM de aanloopverliezen van ongeveer 12 miljoen euro deels op zich zou nemen. Deze maatschappij heeft dat echter niet gedaan en Prins spreekt van contractbreuk.

KLM stelt dat er inderdaad een contract met EAG is gesloten. Van een verplichting tot overname van de schulden is echter geen sprake, zo zei een woordvoerder. KLM onderzoekt momenteel de mogelijkheden om op de Antillen een betrouwbare luchtvaartmaatschappij op te zetten. Samenwerking met de Exel–groep behoort nog tot de mogelijkheden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer