Trein dit jaar nauwelijks veiliger
De trein wordt dit jaar nauwelijks veiliger. De Nederlandse Spoorwegen verwachten een beperkte daling van het aantal incidenten, zoals bijvoorbeeld agressie van dronken reizigers en lastige zwartrijders. Dat blijkt uit het NS–vervoerplan dat minister Peijs van Verkeer dinsdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Afgelopen jaar kregen reizigers en medewerkers te maken met 11.540 situaties van overlast of onveiligheid. De NS verwacht dat het aantal gevallen dit jaar met bijna driehonderd afneemt. Vooral het aantal zwartrijders wordt teruggedrongen, aldus de vervoerder.
Het percentage reizigers dat een incident heeft meegemaakt, als slachtoffer of als getuige, lag vorig jaar op 28. Dit jaar neemt dit volgens de NS af tot 26 procent.
Meer dan de helft van de conducteurs en machinisten wordt tijdens het werk geconfronteerd met onveiligheid. Maar liefst 32 procent van de werknemers, 1080 mensen, wordt dit jaar mishandeld, beroofd of bedreigd met een wapen, is de verwachting van de NS. Vorig jaar lag dit percentage op 35.
Ondanks de incidenten noemt de NS reizen met de trein veilig. „Dat neemt niet weg dat mensen zich met name in de avonduren onveilig kunnen voelen op het station of in de trein", noteert het bedrijf in het vervoerplan. Jaarlijks investeert de NS zo’n 45 miljoen euro om het reizen met de trein zonder incidenten te laten verlopen.
Vooral zwartrijders veroorzaken veel overlast. De komst van toegangspoortjes op de stations moet hun aantal sterk terugdringen. Op de Hoekse Lijn bij Rotterdam begint dit jaar een proef met dit nieuwe toegangssysteem. Bovendien wil de NS vaker op de stations gaan controleren. Dit voorkomt escalatie, omdat zwartrijders nog een kaartje kunnen kopen en er sneller politie aanwezig kan zijn.
Dit jaar komt er een soort zwarte lijst voor veelplegers, het zogenoemde Centraal Informatiepunt Spoorcriminaliteit. Het is de bedoeling notoire zwartrijders beter in beeld te krijgen. De NS is verder van plan vaker trein– en stationsverboden uit te vaardigen.